Licencja
Galerie handlowe – przestrzeń spędzania czasu wolnego współczesnej młodzieży w Toruniu
Abstrakt (PL)
Galerie handlowe to przestrzeń do spędzania wolnego czasu dla młodych ludzi, a w poniższej pracy przedstawiam wyniki badania ankietowego dotyczącego spędzania czasu wolnego młodych ludzi w Toruniu. Niniejsza praca analizuje rolę galerii handlowych jako miejskiej przestrzeni wolnego czasu dla młodych ludzi. Punktem wyjścia do analizy aktywności ludzi młodych są przedstawione w pracy koncepcje socjologiczne dotyczące konsumpcji, habitusu oraz roli czasu wolnego we współczesnym życiu społecznym. Badanie koncentruje się na aspektach społecznych oraz komercyjnych w podejściu do obiektów handlowych sprawdzając czy obiekty te w szerszym ujęciu miejskim są mniej lub bardziej popularne od innych atrakcji/instytucji obecnych w Toruniu. Analiza opiera się na kilku głównych podziałach badanej grupy, na które składają się min wiek, płeć i subiektywna ocena status materialny. Analiza danych pokazuje, że galerie handlowe stanowią dla młodzieży atrakcyjne miejsce spotkań i rozrywki będące bardziej alternatywą dla innych popularnych toruńskich miejsc. Teoria i opisy dotyczące obiektów handlowych osadzone są na współczesnych publikacjach Polskiej Rady Centrów Handlowych z uwzględnieniem historycznego aspektu rozwoju tych obiektów w Polsce. Praca podnosi kwestię zmian strategii i funkcjonowania galerii handlowych jako przestrzeni społecznej oraz jej wpływu na kształtowanie współczesnych form spędzania czasu wolnego. Wyniki badania stanowią wartościowe źródło informacji dla planistów miejskich, menadżerów centrów handlowych jak i pedagogów, którzy mogę lepiej zrozumieć potrzeby i zachowania młodego pokolenia.
Abstrakt (EN)
Shopping centers are leisure spaces for young people, and in the following paper I present the results of a survey on the leisure activities of young people in Torun. This paper analyzes the role of shopping malls as an urban leisure space for young people. The starting point for the analysis of young people's activities is the sociological concepts presented in the paper regarding consumption, habitus and the role of leisure time in modern social life. The study focuses on the social and commercial aspects of the approach to shopping facilities examining whether these facilities in the broader urban context are more or less popular than other attractions/institutions present in Toruń. The analysis is based on several main divisions of the study group, consisting of min age, gender and subjective assessment of material status. The analysis of the data shows that shopping malls are an attractive place for young people to meet and have fun being more of an alternative to other popular places in Torun. The theory and descriptions regarding shopping facilities are embedded in contemporary publications of the Polish Council of Shopping Centers, taking into account the historical aspect of the development of these facilities in Poland. The work raises the issue of changes in the strategy and functioning of shopping malls as a social space and its impact on the formation of contemporary leisure activities.The results of the survey are a valuable source of information for city planners, mall managers as well as educators who can better understand the needs and behavior of the younger generation.