Praca doktorska
Ładowanie...
Miniatura
Licencja

FairUseKorzystanie z tego materiału możliwe jest zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa. Korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.

Postawy odbiorców jako determinanty produkcji audiowizualnej

Autor
Mróz, Karolina
Promotor
Cetera, Wiesław
Opolska-Bielańska, Agata
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Rozprawa doktorska podejmuje problematykę identyfikacji procesu zmian produkcji audiowizualnej oraz jego determinanty – systemowego kreowania postaw odbiorczych. Celem pracy jest wykazanie, iż produkcja filmowa jest uwarunkowana zmianami widowni audiowizualnej. Poza wskazanym celem, podjęta zostaje próba odpowiedzi na pytanie, czy możliwe jest stworzenie systemu kreowania postaw odbiorczych, a zatem zidentyfikowanie zmiennych wpływających na uwarunkowania produkcji audiowizualnej oraz na nowe postawy odbiorcze. Założono, że produkcja filmowa jest uwarunkowana zmianami widowni audiowizualnej, z drugiej jednak strony producent odpowiedzialny jest nie tylko za wyprodukowanie dzieła filmowego, lecz także za tworzenie nowych postaw odbiorczych. Jego praca nie ogranicza się jedynie do pozyskiwania funduszy koniecznych do wyprodukowania dzieła, lecz wymaga szeroko pojętego rozumienia zmian zachodzących w środowisku odbiorców, jak również zapotrzebowania rynku audiowizualnego. Tym samym kluczowe znaczenie ma sprzężenie zwrotne zachodzące na linii producent–odbiorca. W pracy doktorskiej zastosowano następujące metody badawcze: przeprowadzono weryfikację całego procesu rozwoju projektu filmu fabularnego pt. Łauma w reżyserii Pawła Borowskiego, wykonano analizę badań i raportów dotyczących kondycji współczesnej widowni, przeprowadzono na potrzeby niniejszej pracy ankietę wśród aktywnie działających na rynku polskim producentów audiowizualnych. Praca zawiera wstęp i zakończenie oraz została podzielona na sześć rozdziałów. Rozdział pierwszy dotyczy identyfikacji i modyfikacji cech percepcyjnych widza audiowizualnego. Podejmowane są w nim kwestie samej identyfikacji widza, polaryzacji widowni, zróżnicowania postaw odbiorczych, jak również badań dotyczących profili współczesnego widza oraz czasu poświęcanego przez konsumentów na korzystanie z tradycyjnych i nowo powstałych technologii. Rozdział drugi poświęcony został realiom produkcji i grupy odbiorczej. Omówiono problematykę dostosowania projektu do obranej grupy odbiorczej, przeanalizowano też wnioski z badań jakościowych i ilościowych dotyczących współczesnej widowni. Rozdział trzeci zbudowany został z dwóch części. W pierwszej z nich przedstawiono okres rozwoju projektu na podstawie wybranego studium przypadku, w części drugiej natomiast omówiono ankietę przeprowadzoną wśród producentów filmowych i przeanalizowano wskazane przez respondentów zmienne. Rozdział czwarty prezentuje zagadnienia dotyczące transformacji koncepcji widza i kreowania postaw widza. Z kolei rozdział piąty zawiera studium przypadku telewizyjnego programu Gogglebox, jako klucza do pogłębionej analizy zmian percepcji współczesnego odbiorcy. Natomiast rozdział szósty przedstawia i analizuje obecną na rynku audiowizualnym tendencję do minimalizacji produkcji przy jednoczesnej maksymalizacji odbioru. Poruszane są w nim kwestie relacji mediów społecznościowych i percepcji grupowej, estetyki nowych mediów, a także zmian zachodzących w obrębie dystrybucji. W zakończeniu pracy dokonano podsumowania analizy tematu w kontekście podjętej tezy badawczej i przyjętych założeń.

Abstrakt (EN)

The dissertation addresses the problem of identifying the process of change in audiovisual production and its determinants – the systemic creation of audience attitudes. The thesis aims to demonstrate that film production is conditioned by changes in audiovisual audiences. In addition to the stated goal, the author attempts to answer the question of whether it is possible to create a system for creating audience attitudes, and therefore to identify the variables affecting the determinants of audiovisual production and new audience attitudes. It is assumed that film production is determined by changes in audiovisual audiences, on one hand, but on the other the producer is responsible not only for producing a film, but also for creating new audience attitudes. The work of a producer is not limited to raising the funds necessary to produce a work, as it also requires a broad understanding of the changes within the audience, as well as the demands of the audiovisual market. Thus, the feedback between the producer and the audience is of the essence. The following research methods were applied in the course of writing the dissertation: a verification of the entire development process of the feature film project titled Łauma directed by Paweł Borowski, an analysis of studies and reports on the condition of contemporary audiences, a survey of audiovisual producers active on the Polish market. The thesis comprises an introduction and conclusion and is divided into six chapters. The first chapter addresses the identification and modification of the perceptual characteristics of the audiovisual viewer. It addresses issues of viewer self-identification, audience polarization, diversification of audience attitudes, as well as research on the profiles of today's viewers and the time consumers spend utilizing traditional and emerging technologies. The second chapter was devoted to the realities of production and the receiving group. The work discussed the problem of adapting the project to the chosen audience. It also concerned conclusions of qualitative and quantitative research on contemporary audiences. The third chapter was divided into two parts. The first part presents the development period of the project based on a selected case study, while the second part discusses a survey of film producers and analyses the variables indicated by the respondents. The fourth chapter presents issues concerning the transformation of viewer concepts and the creation of viewer attitudes. Chapter five, in turn, contains a case study of the TV show Gogglebox, as a key to in-depth analysis of changes in the perception of the modern viewer. Chapter six, on the other hand, presents and analyses the current trend in the audiovisual market to minimize production while maximizing reception. It addresses the relationship between social media and group perception, the aesthetics of new media, and the changes witness within distribution. The paper concludes with a summary analysis of the topic in the context of the undertaken research thesis undertaken and its assumptions.

Słowa kluczowe PL
percepcja
film
telewizja
odbiorca
interlokutor
widownia
kino
producent filmowy
producent audiowizualny
produkcja filmowa
produkcja audiowizualna
media
interaktywność
ekran
odbiór
postrzeganie
kontent
grupa docelowa
rozwój projektu
dystrybucja
widz
Inny tytuł
Audience attitudes as determinants of audiovisual production
Data obrony
2024-06-12
Licencja otwartego dostępu
Dozwolony użytek