Licencja
Challenges and Opportunities of Bilingual Education in the 21st Century. CLIL in Times of Distance Learning: A Case Study
Abstrakt (PL)
Niniejsza praca ma za zadanie przedstawić problematykę nauczania dwujęzycznego (CLIL) ze szczególnym uwzględnieniem edukacji zdalnej. Analizie poddane zostanie również zagadnienie wykorzystania nowoczesnych narzędzi cyfrowych w metodzie CLIL. W pierwszych rozdziale czytelnik wprowadzony zostanie w podstawy teoretyczne edukacji przedmiotowo-językowej, jej początki i rozwój w Europie, definicje, podstawowe cele, regulacje prawne oraz modele i warianty. W rozdziale drugim za kluczowe uznano przedstawienie metodyki nauczania dwujęzycznego na różnych etapach edukacyjnych, a także w różnych formach edukacji- szkolnej i pozaszkolnej. W tej części pracy przedstawiono również kwalifikacje nauczyciela niezbędne do posługiwania się metodą CLIL a także jego rolę w tej metodzie. Trzeci rozdział koncentruje się ściśle na nowoczesnych formach prowadzenia zajęć w edukacji dwujęzycznej – przedstawia doświadczenia ostatnich lat w zakresie lekcji zdalnych w okresie pandemii oraz wykorzystywanych wtedy programów i narzędzi cyfrowych, ukazując przy tym perspektywy na przyszłość. Część badawcza pracy prezentuje wyniki badań przeprowadzonych wśród uczniów – ich ocenę efektywności edukacji zdalnej metodą CLIL oraz narzędzi cyfrowych wykorzystywanych podczas zajęć. Pozwala to na wyciągnięcie ciekawych wniosków dotyczących możliwości i kierunków rozwoju, w jakich powinna podążać edukacja dwujęzyczna w XXI w.
Abstrakt (EN)
This work aims to present the issue of bilingual teaching (CLIL) with particular emphasis on distance education. The issue of using modern digital tools in the CLIL method will also be analysed. In the first chapter, the reader will be introduced to the theoretical foundations of content and language integrated learning, its beginnings and development in Europe, definitions, basic goals, legal regulations, and models and variants. In the second chapter, it was considered key to present the methodology of bilingual teaching at various educational stages, as well as in various forms of education – school and extracurricular. This part of the paper also presents the teacher's qualifications necessary to use the CLIL method, as well as their role in this method. The third chapter focuses strictly on modern forms of conducting classes in bilingual education - it presents experiences from recent years in the field of distance learning during the pandemic and the digital programs and tools used at that time, showing the perspectives for the future. The research part of the work presents the results of research carried out among students – their assessment of the effectiveness of distance education using the CLIL method and the digital tools used during the classes. This allows interesting conclusions to be drawn about the possibilities and directions of development that bilingual education should follow in the 21st century.