Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Rozwój kompetencji językowych poprzez metody, podejścia, techniki, gry i zabawy ruchowe.

Autor
Kucz, Katarzyna
Promotor
Kajak, Piotr
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Niniejsza praca magisterska poświęcona jest analizie wpływu modalności kinestetycznej na proces nauczania języka polskiego jako obcego. Celem pracy było zbadanie, w jaki sposób ruch i aktywność fizyczna mogą wspierać rozwój kompetencji językowych uczniów oraz jakie korzyści wynikają z zastosowania kinestetycznego podejścia w edukacji. W pierwszej części pracy omówiono teoretyczne podstawy modalności kinestetycznej, jej definicje oraz wyzwania związane z jej wykorzystaniem w nauczaniu. Zwrócono uwagę na fakt, że współczesne metody edukacyjne często zaniedbują aspekt ruchowy, koncentrując się głównie na modalnościach wzrokowej i słuchowej, co może ograniczać potencjał uczniów o preferencjach kinestetycznych. W drugiej części pracy przedstawiono różnorodne metody, podejścia i techniki dydaktyczne, takie jak TPR (Total Physical Response), TPRS (Teaching Proficiency through Reading and Storytelling), drama, teatr, taniec, CLIL, grę miejską, escape room, które łączą ruch i zadaniowość Trzecia część pracy poświęcona została przeglądowi materiałów dydaktycznych dostępnych w celu analizy gier i zabaw ruchowych wykorzystywanych w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Zidentyfikowano ćwiczenia, które skutecznie rozwijają kompetencje językowe uczniów, a także przedstawiono propozycje nowych zadań, które mogą być użyteczne w praktyce glottodydaktycznej. Praca wykazała, że kinestetyczne podejście do nauczania języka polskiego jako obcego ma znaczący potencjał, który warto rozwijać. Ruch i aktywność fizyczna mogą stać się kluczowymi elementami w procesie edukacji, wspierając nie tylko rozwój językowy, lecz także ogólny rozwój uczniów.

Abstrakt (EN)

This master's thesis is dedicated to analyzing the impact of the kinesthetic modality on the process of teaching Polish as a foreign language. The aim of the study was to examine how movement and physical activity can support the development of students' language competences and what benefits result from applying a kinesthetic approach in education. The first part of the thesis discusses the theoretical foundations of the kinesthetic modality, its definitions, and the challenges associated with its use in teaching. Attention is drawn to the fact that contemporary educational methods often neglect the physical aspect, focusing primarily on visual and auditory modalities, which may limit the potential of students with kinesthetic preferences. The second part of the thesis presents various methods, approaches, and teaching techniques, such as TPR (Total Physical Response), TPRS (Teaching Proficiency through Reading and Storytelling), drama, theater, dance, CLIL, urban games, and escape rooms, which integrate movement and task-based learning. The third part of the thesis is dedicated to a review of teaching materials aimed at analyzing movement-based games and activities used in teaching Polish as a foreign language. Exercises that effectively develop students' language competences were identified, and new task proposals were presented, which may be useful in glottodidactic practice. The study demonstrated that a kinesthetic approach to teaching Polish as a foreign language has significant potential worth developing. Movement and physical activity can become key elements in the educational process, supporting not only linguistic development but also the overall growth of students.

Słowa kluczowe PL
modalność kinestetyczna
kompetencje językowe
gry i zabawy ruchowe
glottodydaktyka polonistyczna
język polski jako obcy
Inny tytuł
Development of Language Competencies through Methods, Approaches, Techniques, Games, and Movement Activities
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-12-16
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty