Wybrane klasy partykuł w mowie dzieci w wieku 4-7 lat
Abstrakt (PL)
Przedstawione w pracy badania dotyczą sposobu posługiwania się przez dzieci w wieku 4-7 lat wybranymi klasami partykuł. Celem badań przedstawionych w niniejszej rozprawie było wyłonienie klas partykuł najczęściej występujących w mowie dzieci oraz analiza sposobu posługiwania się partykułami cechującymi się najwyższą frekwencją w wypowiedziach badanych. Dotychczas badań nad zagadnieniem przyswajania przez polskie dzieci warstwy wyrażeń służących do komentowania czy odnoszenia się do własnej wypowiedzi jeszcze nie prowadzono, a jest to niezmiernie ważny element chociażby w kształtowaniu się umiejętności dyskursywnych.
Abstrakt (EN)
The research presented in this thesis show how children aged 4-7 years old use selected classes of discourse markers. The purpose of research presented in this thesis dissertation was to identify classes of discourse markers most frequently occurring in the speech of children aged 4-7 years old and analysis of its usage with highest occurrence in the utterances of the subjects. So far, research of the issue of Polish children’s acquisition of expressions to comment or refer to their own statements haven’t been conducted yet, which is an extremely important aspect in building discursive skills.