Licencja
The Impact of Social Media on the 2020 U.S. Presidential Election
Abstrakt (PL)
Niniejsza praca ma na celu zbadanie roli mediów społecznościowych w amerykańskich wyborach prezydenckich, ze szczególnym uwzględnieniem wyborów w 2020 r. Zamierza również wykazać, że media społecznościowe w niezaprzeczalny i nieodwracalny sposób zmieniły zasady gry w amerykańskiej polityce, przy czym wynikające z tego korzyści wydają się przeważać na zagrożeniami. Praca opisuje rewolucję w prowadzeniu kampanii wyborczej związaną z wykorzystaniem mediów społecznościowych przez sztab Baracka Obamy w kampanii prezydenckiej w 2008 r. Następnie przedstawia dynamiczny wzrost znaczenia mediów społecznościowych w kolejnych kampaniach prezydenckich w 2012 i 2016 r. Uwypukla przy tym zagrożenia ze strony mediów społecznościowych dla procesów demokratycznych w USA, które ujawniły się podczas kampanii w 2016 r. Dotyczy to przede wszystkim tsunami dezinformacji i mowy nienawiści w dyskursie politycznym na mediach społecznościowych, a także potwierdzonych prób manipulacji przez podmioty rosyjskie. Główna część pracy analizuje kampanie polityczne prowadzone przez uczestników wyścigu prezydenckiego w 2020 r. Obejmuje ona zarówno procesy odgórne (np. strategie stosowane przez ich sztaby polityczne), działania oddolne adresowane do polityków (presja opinii publicznej, bezpośredni feedback), jak i procesy zachodzące na poziomie użytkowników (samoorganizowanie się wokół spraw i kandydatów, rozpowszechnianie fałszywych narracji itp.). Na zakończenie, praca analizuje pozytywne i negatywne skutki dla życia politycznego i społecznego USA, wynikające z wyżej opisanych procesów (np. zwiększenie puli i zaangażowania wyborców z jednej strony i wzrost podziałów społecznych z drugiej). Wywód pozwoli potwierdzić wstępną hipotezę, że media społecznościowe znacząco wpłynęły na proces wyborczy w USA, stwarzając jednocześnie ogromne wyzwania i możliwości. Wykaże również, że jest jeszcze za wcześnie, by jednoznacznie ocenić długoterminowy wpływ mediów społecznościowych na stan demokracji w USA.
Abstrakt (EN)
This work aims to examine the role of social media in the US presidential elections, with particular emphasis on the 2020 elections. It also aims to demonstrate that social media has undeniably and irreversibly changed the rules of the game in American politics, with the resulting benefits seeming to outweigh the threats. The work describes the revolution in conducting an election campaign related to the use of social media by Barack Obama's campaign in the 2008 presidential campaign in 2008. Then it presents the dynamic increase in the importance of social media in the subsequent presidential campaigns in 2012 and 2016. It highlights the threats posed by social media to the democratic institutions in the USA, which emerged during the 2016 campaign. This concerns primarily the tsunami of disinformation and hate speech in political discourse on social media, as well as confirmed attempts at manipulation by Russian entities. The main part of the work analyzes the political campaigns conducted by the participants in the 2020 presidential race. It covers both top-down processes (e.g., strategies used by their political staffs), bottom-up activities addressed to politicians (public opinion pressure, direct feedback), and processes taking place at the user level (self-organization around issues and candidates, spreading false narratives, etc.). Finally, the work analyzes the positive and negative effects of social media on political and social life in the USA, resulting from the processes described above (e.g., increasing the pool of and voter involvement on the one hand, and increased social divisions on the other). The argument will confirm the initial hypothesis that social media has significantly influenced the electoral process in the USA while creating enormous challenges and opportunities. It will also show that it is still too early to clearly assess the long-term impact of social media on the state of democracy in the USA.