Redakcja monografii
Brak miniatury
Licencja

CC-BY-NC-SACC-BY-NC-SA - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach

Zdrowie i zachowania zdrowotne uczniów 17-letnich na tle zmian w drugiej dekadzie życia

Redaktor
Dzielska, Anna
Mazur, Joanna
Małkowska-Szkutnik, Agnieszka
Data publikacji
2020
Abstrakt (PL)

Międzynarodowe badania nad zachowaniami zdrowotnymi młodzieży szkolnej HBSC (Health Behaviour in School-aged Children) prowadzone są od połowy lat 80. XX wieku we wrastającej liczbie krajów. Anonimowe badania ankietowe uczniów w wieku 11, 13 i 15 lat realizowane są co 4 lata w środowisku szkolnym. Polska jest członkiem sieci HBSC od 1989 roku, co zaowocowało przeprowadzeniem ośmiu krajowych rund tych badań w latach 1990-2018. W tym czasie stopniowo zmieniała się zarówno struktura organizacyjna sieci HBSC, jak i kwestionariusz badania. Grupa polska realizująca badania HBSC kilkakrotnie rozszerzyła badaną próbę o dodatkowe roczniki, włączając zarówno uczniów młodszych (10-letnich), jak i starszych (17-letnich). Dało to możliwość śledzenia zmian w stanie zdrowia, zachowaniach zdrowotnych i oceny środowiska dorastania na przestrzeni całej drugiej dekady życia. We wcześniejszym opracowaniu wydanym pod koniec 2018 roku, bezpośrednio po zakończeniu ostatniej rundy badań HBSC, zatytułowanym Zdrowie uczniów w 2018 roku na tle nowego modelu badań HBSC, skoncentrowaliśmy się na trzech głównych rocznikach HBSC (próba 5225 uczniów) oraz tzw. pytaniach obowiązkowych (Mazur 2018). Zaprezentowane wówczas dane korespondują z wydanym w maju 2020 roku międzynarodowym raportem pt. Spotlight on adolescent healthand well-being. Poniższa publikacja stanowi uzupełnienie krajowego raportu o dane dotyczące 1700 uczniów 17-letnich ankietowanych w tym samym czasie, w tych samych powiatach i według identycznej procedury. Przyjęto konwencję krótkich rozdziałów zawierających dane statystyczne opatrzone komentarzem. Ogółem, w poniższym raporcie zamieszczono 37 rozdziałów odnoszących się do około 70 wskaźników powiązanych ze zdrowiem nastolatków oraz ich stylem i warunkami życia. Czytelnik może zapoznać się z porównaniami czerech grup wieku (11,13, 15 i 17 lat) oraz szeregiem zestawień obrazujących różnice związane z płcią ankietowanych.W grupie 17-latków dodatkowo porównano uczniów dwóch typów szkół ponadpodstawowych, zwracając też uwagę na różnice związane z płcią w różnych typach szkół. Dodatkowym walorem poniższego opracowania jest włączenie analiz odpowiedzi na pytania dodatkowe, które nie zostały uwzględnione ani we wcześniejszym krajowym raporcie ani w raporcie międzynarodowym. Publikacja powstała w Zakładzie Zdrowia Dzieci i Młodzieży w ramach działalności statutowej Instytutu Matki i Dziecka. Jednak znaczący wkład w jej powstanie miał cały polski zespół HBSC oraz autorzy poprzedniego raportu, którym pragniemy wyrazić szczególne podziękowania. Mamy nadzieję, że ta publikacja, mimo oszczędnej formy przekazu, wzbudzi zainteresowanie osób i instytucji prowadzących podobne badania i odpowiedzialnych za zdrowie nastolatków. Wydaje to się tym ważniejsze, że obecnie tworzona jest przez Europejskie Biuro Światowej Organizacji Zdrowia nowa strategia ochrony zdrowia dzieci i młodzieży, a sieć badawcza HBSC zaczyna przygotowywać kolejną rundę badań planowanych na rok szkolny 2021/22, finalizując prace nad kolejnym protokołem badań.

Słowa kluczowe PL
rozwój biologiczny
rozwój psychospołeczny
zdrowie
młodzież
uczeń
zdrowie psychiczne
czynniki poznawcze
zachowania zdrowotne
zachowania ryzykowne
urazy
przemoc
szkoła
zdrowie fizyczne
Dyscyplina PBN
pedagogika
Wydawca ministerialny
Instytut Matki i Dziecka
ISBN
9788388767906
Data udostępnienia w otwartym dostępie
2020-12-31
Licencja otwartego dostępu
Uznanie autorstwa- Użycie niekomercyjne- Na tych samych warunkach