Model adaptacji usług bankowości elektronicznej do zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami w Polsce

Autor
Banaś, Jarosław
Promotor
Pastuszak, Zbigniew
Data publikacji
2014-04-28
Abstrakt (PL)

Rozprawa doktorska dotyczy współpracy małych i średnich przedsiębiorstw z bankami przy wykorzystaniu kanałów elektronicznych. Zasadniczym celem badawczym rozprawy było określenie stopnia adaptacji usług bankowości elektronicznej przez małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce. W rozprawie określone zostały wpływy postrzeganej użyteczności i łatwości użytkowania narzędzi bankowości elektronicznej na wykorzystanie tych narzędzi oraz na postrzegane korzyści o charakterze ekonomicznym i funkcjonalnym dla przedsiębiorstwa. Dodatkowo poszukiwano różnic w adaptacji bankowości elektronicznej ze względu na wielkość przedsiębiorstwa. W rozprawie wykorzystano Model Akceptacji Technologii (Technology Acceptance Model, TAM), który został uzupełniony o zmienne charakteryzujące elektroniczną współpracę małych i średnich przedsiębiorstw z bankami. Podstawowy model TAM opisuje zależności pomiędzy zmiennymi, którymi są: postrzegana użyteczność (Perceived Usefulness, PU), postrzegana łatwość użytkowania (Perceived Ease-of-Use, PEU), postawa wobec wykorzystania (Attitude Toward Using, ATU), behawioralne intencje użytkowania (Behavioral Intention to Use, BI) i aktualne wykorzystanie (Actual System Use, AU). Ta forma modelu została wzbogacona o oddziaływanie otoczenia oraz o postrzegane korzyści o charakterze ekonomicznym i funkcjonalnym. Tak utworzony nowy model został połączony z Modelem Adekwatności Zadań i Technologii (Task Technology Fit Model, TTF). Ostateczna postać modelu pozwoliła na zbadanie wielu interakcji dotyczących współpracy małych i średnich przedsiębiorstw z bankami. W rozprawie wykorzystano analizę literatury polskiej i zagranicznej. Na potrzeby przeprowadzenia badań własnych opracowany został przez autora formularz ankiety. Analiza danych została przeprowadzona z użyciem analizy statystycznej. W rozprawie doktorskiej zostały wykorzystane zarówno proste analizy pozwalające grupować dane i przedstawiać je w zrozumiałej formie (w ujęciu procentowym, w tabelach, na wykresach). Dane były także analizowane z wykorzystaniem bardziej zaawansowanych analiz tj. testów t-studenta, analiz korelacji Pearsona i Spearmana, analizy kanonicznej oraz modelowania równań strukturalnych. Rozprawa składa się z pięciu rozdziałów. Trzy pierwsze rozdziały charakteryzują podstawy teoretyczne analizowanych zagadnień. Dwa kolejne przedstawiają wyniki przeprowadzonych badań. Przygotowana rozprawa została wzbogacona o dwa aneksy i cztery załączniki.

Słowa kluczowe PL
e-biznes
modelowanie
zarządzanie małymi i średnimi przedsiębiorstwami
bankowość elektroniczna
bankowość
Data obrony
2014-05-16
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty