Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Lider i grupa. Problemy w pracy grupy powiązane z rolą liderki na przykładzie drużyny harcerek

Autor
Wróblewska, Weronika
Promotor
Przanowska, Małgorzata
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Niniejsza praca przedstawia proces realizacji badania action research, którego celem była samodzielna koordynacja pracy zastępów przez zastępowe (liderki małych grup) w harcerskiej drużynie żeńskiej w taki sposób, aby zastępy funkcjonowały w zgodzie z założeniami Harcerskiego Systemu Wychowawczego (HSW). Badanie zostało przeprowadzone przez kadrę drużyny oraz jej uczestniczki, zgodnie z założeniami metodologii badań w działaniu. Problem badawczy, pytania badawcze i cele szczegółowe zostały sformułowane na podstawie przeprowadzonej na początku obserwacji i diagnozy grupy. Wykazały one cztery obszary do pracy – praca z Harcerskim Systemem Wychowawczym, skuteczna komunikacja, pozytywne relacje w drużynie i efektywna praca grupowa. Realizacja celów odbywała się poprzez prowadzenie różnorodnych aktywności w gronie drużyny przez okres od stycznia do końca marca 2024 roku. Kolejne rozdziały pracy opisują kontekst badania, przegląd wybranych zagadnień z literatury powiązanej z tematem pracy, przebieg badania oraz refleksje po jego zakończeniu. Realizacja tego badania pozwoliła na podniesienie poziomu wielu kompetencji u zastępowych w tym: znajomość systemu HSW, skuteczna komunikacja w zgodzie z założeniami NVC, udzielanie informacji zwrotnej, utrzymywanie pozytywnych relacji w zastępie oraz koordynowanie efektywnej i uporządkowanej pracy grupowej. Problemy jakie napotkałam razem z zespołem w trakcie badania to problem z rzetelnością opracowanych narzędzi badawczych i zbyt wygórowanymi oczekiwaniami względem możliwości wprowadzenia wielu różnorodnych zmian w tak krótkim czasie. Z perspektywy czasu zrozumiałam, że narzędzia przygotowywane przeze mnie muszą być w pełni zgodne z założeniami metodologicznymi, a nie skonstruowane pod grupę. Mogły być one stworzone w bardziej rzetelny sposób i tym samym przynieść bardziej wiarygodne wyniki badania. Ponadto jako zespół badawczy narzuciłyśmy zbyt duże oczekiwania względem tego badania, likwidując tym samym możliwość pełnego spełnienia wszystkich zamierzeń. Takie działanie spowodowało, że nie skupiłyśmy się w odpowiednim stopniu na żadnym zamierzeniu i w konsekwencji – zrealizowałyśmy kilka celów tylko po części i żadnego w pełni. Mimo to, zgodnie uważamy podjęte działania za pozytywnie wpływające na drużynę i zespół badawczy, a samo badanie jako inspirację dla innych grup harcerskich.

Abstrakt (EN)

This paper presents the process of implementation of an action research study, the purpose of which was to self-coordinate the work of small groups by small group leaders in a Girl Scout troop so that they function in accordance with the principles of the Scout Educational System. The study was carried out by the team's staff and its participants, in accordance with the principles of action research methodology. The research problem, research questions and specific objectives were formulated on the basis of the observation and diagnosis of the group carried out at the beginning. They revealed 4 areas to work on - working with the Scout Educational System, effective communication, positive relationships in the team and effective group work. The realization of the goals was carried out by conducting various activities among the team for the period from January to the end of March 2024. The following chapters of the work describe the context of the study, a review of selected issues from the literature related to the topic of the work, the course of the study and reflections after its completion. The implementation of this study helped to raise the level of many competencies in the deputies including: knowledge of the Scout Educational System, effective communication in accordance with NVC approach, giving feedback, maintaining positive relationships in the small group and coordinating effective and orderly group work. The problems that my team and I encountered during the study were problems with the reliability of the research tools developed and overly high expectations of being able to make a wide variety of changes in such a short period of time. In retrospect, I realized that the tools I prepared had to be fully in line with the methodological assumptions rather than constructed according to the needs of he group. They could have been created in a more reliable way and thus yielded more reliable survey results. In addition, as a research team, we imposed too high expectations on this study thereby removing the possibility of fully meeting all the intentions. Such an action resulted in our failure to focus adequately on any one intention and consequently we met several objectives only in part and none in full. Despite this, we unanimously consider the actions taken as having a positive impact on the troop and the research team, and the study itself as an inspiration for other scouting groups.

Słowa kluczowe PL
badania action research
zastępowe
lider/ka
Harcerski System Wychowawczy
zastęp
komunikacja
efektywna praca grupowa
pozytywne relacje
metody działania
Inny tytuł
Leader and group. Problems in group work related to the role of female leader using the example of a Girl Scout troop
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-06-18
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty