Licencja
How do Digital Natives Gratify Their Socio-Psychological Needs While Disclosing in Social Media? (Investigating the Role of Self-Esteem, Need for Popularity and Network Characteristics in Online Disclosure on Facebook)
Abstrakt (PL)
Szybki rozwój mediów społecznościowych skłania coraz więcej osób na całym świecie zwłaszcza tych, którzy stykali się z technologią cyfrową od najmłodszych lat (digital natives) do dzielenia się prywatnymi i intymnymi informacjami na swój temat w Internecie.Takie zachowanie może prowadzić do negatywnych skutków, np. do aktów pogwałcenia prywatności. Celem prezentowanego badania było zbadanie społecznych i psychologicznych uwarunkowań intymności otwierania się (self-disclosure) w internetowych mediach społecznościowych, zwłaszcza na portalu Facebook. Przed właściwym badaniem przeprowadzono trzy badania pilotażowe. Pierwsze, w którym udział wzięło 613 badanych (322 Indonezyjczyków i 281 Polaków), posłużyło do ustalenia czynników determinujących otwieranie się na Facebooku dla obu krajów (np.: potrzeba popularności - the need for popularity, potrzeba przynależności - the need to belong, samoocena - self-esteem, satysfakcja życiowa - life satisfaction i dostępność informacji na stronie profilowej - profile accessibility). Wyniki wskazują, że osoby z wyższa potrzebą popularności, niższą samooceną i większą dostępnością informacji na stronie profilowej cechują się większą intymnością otwierania się w Internecie. Potrzeba przynależności i satysfakcja życiowa okazały się nieistotnymi predyktorami przy przewidywaniu stopnia intymności otwierania się w Internecie. Drugie badanie objęło próbę liczącą 646 uczestników, a jego celem było stworzenie modelu segmentacyjnego użytkowników Facebooka w Polsce (n=300) i Indonezji (n=346) przy użyciu analizy skupień. Czynnikami użytymi do kategoryzacji badanych były: ujawnianie osobistych informacji - personal sharing, częstotliwość używania publicznych kanałów komunikacji – frequency of using public communication features, dostępność informacji na stronie profilowej i potrzeba popularności. Badani z Indonezji w większości uplasowali się w klastrze skupiającym osoby o umiarkowanych wartościach wszystkich zmiennych, jak również w grupie zrzeszającej otwartych-ostrożnych użytkowników, natomiast Polacy okazali się być w większości użytkownikami biernymi-zdystansowanymi. Celem trzeciego badania było: 1) zbadanie jak potrzeba popularności, kolektywna samoocena, postrzegany rozmiar sieci społecznej (perceived network size) i dostępność informacji na stronie profilowej, wpływają na poziom intymności otwierania się; 2) porównanie postrzeganego stopnia prywatności (perceived privacy) między indonezyjskimi i polskimi użytkownikami Facebooka. W próbie badawczej znalazły się 552 osoby, 273 Indonezyjczyków i 279 Polaków. Wyniki wskazują, że potrzeba prywatności, dostępność profilu, postrzegana wielkość sieci społecznej i kolektywna samoocena są istotnymi predyktorami intymności otwierania się w Internecie. Ponadto Indonezyjczycy wykazują niższy poziom postrzeganej prywatności niż Polacy. Właściwe (czwarte) badanie miało na celu przetestowanie hipotez dotyczących stopnia intymności otwierania się wśród Indonezyjczyków, którzy od dziecka mają kontakt z wirtualną technologią, wyprowadzonych z badań pilotażowych. Zmienną niezależną, dodaną w tym badaniu, był kapitał społeczny. Próba składała się z 292 Indonezyjczyków. Wyniki pokazują, że osoby o niskiej kolektywnej samoocenie cechują się wyższą intymnością otwierania się Facebooku co jest dla nich formą kompensacji społecznej. Osoby z wyższą potrzebą popularności są również bardziej skłonne do dzielenia się osobistymi informacjami na swój temat. Wiążący kapitał społeczny (sieć mocnych więzi, która dostarcza przywiązania i wsparcia emocjonalnego) i pomostowy kapitał społeczny (sieć słabych więzi która pełni funkcję informacyjną) odgrywa kluczową rolę w podwyższaniu intymności otwierania się na Facebooku Osoby z wyższą kolektywną samooceną, wyższą potrzebą popularności i pomostowym kapitałem społecznym miały tendencję do obserwowania innych podczas korzystania z Facebooka. Wszystkie postawione w tym badaniu hipotezy udało się potwierdzić.
Abstrakt (EN)
The rapid development of social media has been increasingly attracting people around the world – especially digital natives – to disclose private and intimate information about themselves in online circumstances. Such behaviour can lead to certain negative consequences such as privacy violation. The aim of the current research project is to investigate the socio-psychological determinants of intimacy of online self-disclosure in social media, particularly Facebook. Three preliminary studies were performed before conducting the main study. The first one involved 613 participants – 332 Indonesians and 281 Poles and served to investigate the determinant factors, i.e.: need for popularity, need to belong, self-esteem, life satisfaction and profile accessibility, of online self-disclosure by Facebook users in both countries. The results show that people with higher need for popularity, lower personal self-esteem, and more accessible of profile information tend to show higher intimacy of self-disclosure. However, need to belong and life-satisfaction do not predict intimacy of online self-disclosure. The second study was participated by 646 participants, and is aimed at segmenting disclosure patterns between users in Poland (n=300) and Indonesia (n=346) by employing cluster analysis. Certain factors – personal sharing, frequency of using public communication features, accessibility of profile page, and need for popularity – were applied to categorise Facebook users into segments. The results show that Indonesians tend to be moderate and open-attentive users, while Poles were passive-distance users. The aims of the third study are: 1) to investigate how the determinants variables – need for popularity, collective self-esteem, perceived network size, and control of accessibility – affect intimacy of self-disclosure; 2) to compare perceived privacy between Indonesian and Polish Facebook users. The total number of participants were 552, 273 Indonesians and 279 Poles. The results indicate that need for popularity, profile accessibility, perceived network size, and collective self-esteem significantly predict intimacy of selfdisclosure. Furthermore, Indonesians exhibit lower level of perceived privacy as compared to Poles. The main study (forth study) is aimed at testing the hypotheses specifically related to intimacy of self-disclosure of the Indonesian digital natives based on the findings in the preliminary studies. Social capital was added as a determinant variable of intimacy of selfdisclosure. The sample consisted of 292 Indonesians. The results indicate that people with low collective self-esteem tend to exhibit higher intimacy of self-disclosure on Facebook in a form of social compensation. People with higher need for popularity are also more likely to disclose in a more intimate manner. Bonding social capital (strong ties network providing attachments and emotional support) and bridging social capital (weak ties network providing sources of finding broader information) play key roles in exacerbating intimate disclosure on Facebook. At the same time, people with higher collective self-esteem, higher need for popularity, and bridging social capital were more likely to exhibit surveillance behaviour towards others while using Facebook. All hypotheses for this study are confirmed, either fully, or partially.