Licencja
Błędy językowe popełniane w pracach pisemnych przez polskich uczniów dyslektycznych kształconych w brytyjskim systemie edukacyjnym
Abstrakt (PL)
Niniejsza rozprawa doktorska koncentruje się wokół problemów językowych polskich dzieci dyslektycznych kształconych w brytyjskim systemie edukacyjnym. Jednym z założeń pracy było wykazanie, że polscy uczniowie z trudnościami w uczeniu się są w większym stopniu zagrożeni „dwuniejęzycznością” - żadnym z przyswajanych języków nie posługują się sprawnie. Celem prowadzonych badań było stworzenie typologii błędów pojawiających się w pracach pisemnych, zarówno pisanych po polsku, jak i po angielsku oraz wyodrębnienie takich obszarów językowych (w obydwu badanych językach), w których pojawia się najwięcej błędów. Stworzona typologia została wykorzystana do skonstruowania modelu pomocy dla uczniów dyslektycznych.
Abstrakt (EN)
This doctoral dissertation focuses on the language problems of Polish dyslexic students educated in the British educational system. One of the assumptions of the paper was to show that Polish students with learning difficulties are more likely to become "binonlingual" – i.e. they do not speak any of the languages they learn fluently. The aim of the research was to create a typology of errors appearing in their written works, produced both in Polish and English, and to indicate in which specific language area (in both studied languages) the most errors occur. The created typology was then used to construct a model of support for dyslexic students.