Hybrydowy system polityczny Kenii
Abstrakt (PL)
Rozprawa powstała w następstwie badań nad specyfiką systemu politycznego Republiki Kenii, która jest państwem wieloetnicznym. W Kenii w 2010 roku został wprowadzony system polityczny typu power-sharing, w którym nastąpiło zmniejszenie koncentracji władzy i czerpania z niej korzyści przez dominujące wielkością i siłą grupy etniczne dzięki dopuszczeniu do udziału w rządzeniu i procesach decyzyjnych elit politycznych wywodzących się z innych grup etnicznych. Służą temu specyficzne instytucje (rozumiane jako zespoły reguł) odnoszące się bezpośrednio lub pośrednio zwłaszcza do kwestii ustanawiania i funkcjonowania egzekutywy, legislatywy, partii politycznych, systemu wyborczego, struktury terytorialnej i decentralizacji. Hybrydowość systemu kenijskiego polega na łączeniu instytucji dwóch odmiennych modeli power-sharing: centrypetalizmu i konsocjonalizmu. Celem rozprawy była identyfikacja i zbadanie funkcjonowania centrypetalnych i konsocjonalnych instytucji w kenijskim systemie politycznym oraz stwierdzenie, jaki jest wpływ ich łączenia w ramach jednego systemu na łagodzenie istniejących napięć etnicznych oraz osiąganie wyższego poziomu stabilizacji politycznej w Kenii. Ponadto celem rozprawy było przeanalizowanie sposobów, w jaki instytucje polityczne pochodzące z dwóch przeciwstawnych na płaszczyźnie teoretycznej modeli power-sharing się uzupełniają dla realizacji tych celów. Zakres rozprawy obejmował następujące kwestie: problematykę systemów politycznych; teorię power-sharing, w tym modele centrypetalny, konsocjonalny i hybrydowy; problematykę etniczności, grupy etnicznej i konfliktu etnicznego; historię polityczną i specyfikę wieloetniczności Kenii; instytucje kenijskiego systemu politycznego, w szczególności należące do systemowych rozwiązań typu power-sharing.
Abstrakt (EN)
The dissertation was written as a result of research on the specificity of the political system of the Republic of Kenya, which is a multi-ethnic state. In Kenya, a power-sharing political system was introduced in 2010, within which took place: decreasing in the concentration of power and deriving of benefits by ethnic groups dominating in size and power, due to admitting political elites originating from other ethnic groups to participate in the governance and decision-making processes. This was achieved by specific institutions (understood as sets of rules) relating directly or indirectly, in particular, to the issue of establishing and functioning of the executive, legislature, political parties, the electoral system, territorial structure and decentralisation. The hybrid nature of the Kenyan system consists in combining the institutions of two different power-sharing models: centripetalism and consociationalism. The aim of the dissertation was to identify and examine the functioning of centripetal and consociational institutions in the Kenyan political system and to determine the impact of combining them within a single system on alleviating the existing ethnic tensions and achieving a higher level of political stabilisation in Kenya. Moreover, the aim of the dissertation was to analyse the formula in which political institutions derived from two power-sharing models which are theoretically opposed to each other, complement to each other in order to achieve these goals. The scope of the dissertation covered the following issues: political systems; power-sharing theory, including centripetal, consociational and hybrid models; issues of ethnicity, ethnic group and ethnic conflict; the political history and specificity of Kenya's multi-ethnicity; institutions of the Kenyan political system, in particular those belonging to systemic power-sharing solutions.