Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Remarque in America: Adapting All Quiet on the Western Front Across Different Media

Autor
Binkiewicz, Maria
Promotor
Ziarkowska-Ciechanowska, Joanna
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Praca analizuje trzy amerykańskie adaptacje powieści Ericha Marii Remarque'a Na Zachodzie bez zmian: film Lewisa Milestone'a, sztukę teatralną Matta Fossa i powieść graficzną Wayne'a Vansanta. Jej głównym celem jest zbadanie, jak wyżej wymienione dzieła radzą sobie jako adaptacje. Realizując to założenie, praca koncentruje się w znacznym stopniu na aspekcie wykorzystania do pełni możliwości i narzędzi, które oferuje zmiana medium. Analiza bierze również pod uwagę krytyczny odbiór, z jakim wszystkie trzy dzieła spotkały się w Stanach Zjednoczonych, pokazując, jak badanie takich recenzji umożliwia głębszy wgląd w daną adaptację. Rozdział pierwszy poświęcony jest filmowej adaptacji Lewisa Milestone'a z 1930 roku. Przeprowadzona w nim analiza została oparta na trzech perspektywach patrzenia na adaptację, które wywodzą się z Teorii Adaptacji Lindy Hutcheon. Dodatkowo, omówiona została rola, jaką znaczące procesy kulturowe i społeczne z lat 20. i 30. odegrały zarówno przy odbiorze, jak i procesie powstawania filmu. Rozdział drugi skupia się na badaniu sposobów, w jakie Matt Foss przetransponował subiektywną, wysoce introspektywną narrację z powieści na deski teatru. Ponadto prześledza on to, jak wybrane decyzje performatywne sprawiły, że spektakl zdołał oddać nie tylko rzeczywistość I wojny światowej, ale także problemy współczesnego społeczeństwa amerykańskiego. Rozdział trzeci, posługując się przykładem powieści graficznej Wayne'a Vansanta, przedstawia z kolei to, co się dzieje, gdy potencjał nowego medium nie zostaje wykorzystany. W tym celu przeanalizowana zostanie obecna w komiksie zachwiana równowaga między słowem a obrazem oraz ogólna słabość jego warstwy wizualnej. Szkodliwe konsekwencje wyborów twórczych autora zostaną również poparte dowodami znalezionymi w krytycznym odbiorze tego dzieła. Całość analizy stawia sobie za zadanie podkreślenie wagi kreatywnego i twórczego podejścia do adaptacji, kładąc szczególny nacisk na potencjał twórczy kryjący się w dobrze zrealizowanej transpozycji. Dodatkowo, praca zwraca uwagę na potencjał badawczy, jaki analiza odbioru krytycznego danych dzieł oferuje w obszarze studiów nad adaptacjami.

Abstrakt (EN)

The thesis analyzes three American adaptations of Erich Maria Remarque's novel All Quiet on the Western Front: a film by Lewis Milestone, a play by Matt Foss, and a graphic novel by Wayne Vansant. Its main goal is to examine how the aforementioned works fare as adaptations. In fulfilling this premise, the analysis is primarily focused on how each adaptation utilizes the possibilities and tools offered by the shift of the medium. The thesis also takes into account the critical reception of all three works in the United States, highlighting how scrutiny of such reviews allows for a deeper understanding of each adaptation. The first chapter focuses on Lewis Milestone's 1930 film adaptation. Its analysis is based on three perspectives of looking at the adaptation, which derive from Linda Hutcheon's Adaptation Theory. In addition, it discusses the role that significant cultural and social processes of the 1920s and 1930s played in relation to both the reception and the filmmaking process. Chapter two examines the ways in which Matt Foss transposed the subjective, highly introspective narrative from the pages of the novel to the theatrical stage. In addition, it traces how selected performative decisions made it possible for the play to convey not only the reality of World War I but also the problems of contemporary American society. The third chapter, using Wayne Vansant's graphic novel as an example, presents in turn what happens when the potential of a new medium is not realized. For this purpose, the imbalance between words and images present in the comic as well as the overall weakness of its visual side will be analyzed. The harmful consequences of the author's creative choices will also be supported by the evidence found in the critical reception of this work. The overall analysis sets out to emphasize the importance of a creative and imaginative approach to adaptation, placing particular emphasis on the creative potential hidden in a well-executed transposition. In addition, the thesis draws attention to the research potential that an analysis of the critical reception of given works offers in the field of adaptation studies.

Słowa kluczowe PL
Na Zachodzie bez zmian
Erich Maria Remarque
teoria adaptacji
Lewis Milestone
filmoznastwo
Matt Foss
teatrologia
Wayne Vansant
teoria komiksu
Inny tytuł
Remarque w Ameryce: Adaptacje Na Zachodzie Bez Zmian w Różnych Mediach
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-09-25
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty