Licencja
Translanguaging in Early Primary Content and Language Integrated Learning (CLIL) in Poland.
Abstrakt (PL)
Praca bada zjawisko wykorzystywania różnych repertuarów językowych w kontekście edukacyjnym, często określane jako transjęzyczność. Przedmiotem pracy jest zbadanie form i celów transjęzyczności nauczycieli we wczesnoszkolnym Zintegrowanym Kształceniu Przedmiotowo-Językowym (CLIL) w Polsce. Aby zgromadzić dane badawcze przeprowadzono obserwację siedmiu lekcji, co pozwoliło na zastosowanie analizy dyskursu i procesu kodowania. Wypowiedzi nauczycieli zostały przeanalizowane i przypisane do wcześniej ustalonych kategorii reprezentujących cele transjęzyczności. Ewaluacja dyskursu klasowego ujawniła istnienie trzech typów transjęzyczności, potwierdzając, że transjęzyczność służy jako narzędzie pedagogiczne do zapewnienia kształtowania zrozumiałych treści i wspierania przetwarzania zadań i ich procedur. Co więcej, badanie ukazało techniki, z których korzystali nauczyciele, aby osiągnąć cele transjęzyczności oraz czynniki, od których zależała transjęzyczność nauczycieli. Uważa się, że należy przeprowadzić więcej badań nad postawami nauczycieli wczesnoszkolnych wobec stosowania metody transjęzyczności, aby lepiej zrozumieć jego rolę we współczesnych klasach CLIL.
Abstrakt (EN)
The thesis explores the phenomenon of utilising various linguistic repertoires in an educational context frequently referred to as translanguaging. The aim of this research is to investigate the forms and purposes of teachers’ translanguaging in early primary Content and Language Integrated Learning (CLIL) in Poland. The observation of seven lessons occurred to gather the research data which allowed for the discourse analysis and coding process to be performed. The teachers’ utterances were analysed and assigned to pre-determined categories representing translanguaging purposes. The evaluation of the classroom talk revealed the existence of three translanguaging types confirming that translanguaging serves as a pedagogical tool for providing the formation of the comprehensible content and scaffolding the task processing and procedures. What is more, the research disclosed the techniques which the teachers took advantage of to fulfil the translanguaging goals and the factors teachers’ translanguaging depended on. It is believed that more research on early primary educators’ attitudes towards the usage of translanguaging needs to be carried out to better understand its role in contemporary CLIL classrooms.