Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Filozofia sztuki Jacques’a Rancière’a w kontekście współczesnych rozważań nad relacją sztuka – pedagogika

Autor
Kwiatkowska-Tybulewicz, Barbara
Data publikacji
2018
Abstrakt (PL)

W artykule podjęto zagadnienie filozofii sztuki Jacques’a Rancière’a w kontekście współczesnych rozważań nad relacją sztuka – pedagogika. Obserwowany w XXI wieku wzrost zainteresowania artystów działaniami pedagogicznymi (zwrot edukacyjny w sztukach współczesnych: art-as-pedagogy) oraz społecznymi (zwrot społeczny: sztuka zaangażowana społecznie, sztuka społeczności, sztuka partycypacyjna) otwiera nowe perspektywy współpracy artystyczno-pedagogicznej. Wymaga to jednak poszerzenia dotychczasowej pedagogicznej refleksji na temat miejsca sztuki w wychowaniu o nowe wątki, związane z najnowszymi strategiami artystycznymi. W artykule zaprezentowano główne myśli francuskiego filozofa jako propozycję rozszerzenia współczesnej dyskusji nad edukacją estetyczną i artystyczną o zagadnienia obecne w pedagogice krytycznej.

Abstrakt (EN)

The article focuses on Jacques Rancière’s philosophy of art in the context of contemporarydiscussions on relationship between art and education. Educational and social turn in thecontemporary art visible in the 21st century (art-as-pedagogy, socially engaged art,community art, participative art) can open new perspectives for artistic and pedagogicalcooperation. This situation requires widening the current pedagogical reflection on the placeof art in education with new themes related to the latest artistic strategies. The article presents the main ideas of the French philosopher as a proposal to extend discussion onaesthetic and arts education with the issues present in critical pedagogy.

Słowa kluczowe PL
Edukacja przez sztukę, pedagogika krytyczna, edukacja estetyczna, sztuka zaangażowana społecznie, Rancière
Dyscyplina PBN
pedagogika
Czasopismo
Ruch Pedagogiczny
Zeszyt
4
Strony od-do
33 - 46
ISSN
0483-4992
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty