License
Weduty Bernarda Bellotta zw. Canaletto w kontekście estetyki krajobrazu
Abstract (PL)
W niniejszej pracy magisterskiej omówione zostają weduty Bernarda Bellotta zwanego Canaletto w kontekście estetyki krajobrazu. Weduta jako namalowany krajobraz miejski umiejscowiona zostaje w dyskursie dotyczącym relacji świata przedstawionego na płótnie i odbiorcy. W każdym z czterech rozdziałów zostają poddane pod rozwagę dwa reprezentatywne dla danego okresu twórczości obrazy. Odpowiednich kontekstów do analizy obrazów dostarczą wybrane eseje dotyczące estetyki krajobrazu z woluminu zbiorowego pt. „Krajobrazy. Antologia tekstów”. Wstęp zawiera pytania badawcze, opis metodologii pracy, analizę stanu badań, opis konstrukcji pracy. Drugi rozdział obejmuje biografię Bernarda Bellotta, koncepcję krajobrazu i wedut a także zarys koncepcji estetyki krajobrazu. Kolejne rozdziały chronologicznie analizują poszczególne etapy twórczości malarza w różnych miastach. Ponadto każdy obraz zostaje omówiony w kontekście zmysłów takich jak: dotyk, węch, dźwięk. W trzecim rozdziale analizie poddany zostaje etap działalności malarza z okresu podróży po Italii. Będę analizować dwa obrazy: Wenecja: górny bieg Canal Grande z widokiem na Santa Croce a także Widok Arno we Florencji w kierunku Ponte Vecchio. Malowidła omówione zostają w kontekście tekstów: „Morfologia krajobrazu” Carla Ortwina Sauera, „Krajobraz i kultura” Stanisława Pietraszko, „Estetyka i środowisko” Arnolda Berleant. Czwarty rozdział dotyczy działalności malarskiej Bellotta w Dreźnie. Analizie poddane zostaną dwa obrazy: Drezno z prawego brzegu Łaby powyżej mostu Augusta i Rynek w Pirnie. Wymienione obrazy omówię w związku z tekstami: „Krajobraz i europejski zmysł wzroku, przyglądanie się naturze” Denisa Cosgrove a także „Życie z krajobrazem i oglądanie krajobrazu” Davida Lowenthal. Piąty rozdział porusza konteksty wokół obrazów Canaletta z okresu Wiedeń-Monachium. Omawiane obrazy to: Freyung od strony północnozachodniej, Wiedeń oraz Widok Monachium. Teksty służące analizie obrazów to „Topofilia i środowisko” Yi-Fu Tuana i „Krajobraz lokalny” Johna B. Jackson. Szósty rozdział jest poświęcony ostatniemu, warszawskiemu okresowi działalności Bernarda Bellotta. Wybrane obrazy to: Krakowskie Przedmieście od Kolumny Zygmunta i Widok Warszawy od strony Pragi. Teksty służące estetycznej analizie to: „Praktykowanie krajobrazu” Chrisophera Tilley, „Atmosferyczne krajobrazy” Timothiego Ingolda.
Abstract (EN)
This thesis discusses the vedute of Bernard Bellotto called Canaletto in the context of landscape aesthetics. The veduta as a painted urban landscape is placed within a discourse on the relationship between the world depicted on the canvas and the viewer. In each of the four chapters, two paintings representative of the period of his work are considered. Suitable contexts for the analysis of the paintings will be provided by selected essays on the aesthetics of landscape from the collective volume Landscapes. An Anthology of Texts. The introduction includes research questions, a description of the methodology of the work, an analysis of the state of research, a description of the construction of the work. The second chapter includes a biography of Bernardo Bellotto, the concept of landscape and vedutas, and an outline of the concept of landscape aesthetics. The following chapters chronologically analyze the different stages of the painter's work in different cities. In addition, each painting is discussed in the context of the senses such as touch, smell and sound. In the third chapter, the phase of the painter's activity from the period of his travels in Italy is analyzed. I will examine two paintings: Venice: the upper course of the Canal Grande overlooking Santa Croce and also the View of the Arno in Florence towards the Ponte Vecchio. The paintings are discussed in the context of the texts: Morphology of Landscape by Carl Ortwin Sauer, Landscape and Culture by Stanislaw Pietraszko, Aesthetics and Environment by Arnold Berleant. The fourth chapter deals with Bellotto's painting activities in Dresden. Two paintings will be analyzed: Dresden from the right bank of the Elbe above the Augustus Bridge and the Market Square in Pirna. I will discuss the mentioned images in connection with the texts: Landscape and the European Sense of Sight, Looking at Nature by Denis Cosgrove and also Living with Landscape and Viewing Landscape by David Lowenthal. The fifth chapter addresses the contexts surrounding Canaletto's paintings from the Vienna-Munich period. The paintings discussed are: Freyung from the Northwest, Vienna and View of Munich. Texts used to analyze the paintings are Topophilia and the Environment by Yi-Fu Tuan and Local Landscape by John B. Jackson. The sixth chapter is devoted to Bernardo Bellotto's last, Warsaw phase. The selected paintings are: Krakowskie Przedmieście from the Sigismund's Column and View of Warsaw from Praga. Texts for aesthetic analysis are: Practicing Landscape by Chrisopher Tilley, Atmospheric Landscapes by Timothy Ingold.