Licencja
English teachers’ preparedness and concerns to work with autistic students in primary school
Abstrakt (PL)
W szkołach podstawowych pojawia się coraz więcej uczniów z autyzmem. Nauczyciele muszą być przygotowani do kształcenia takich osób. Celem tego badania było określenie obaw i przygotowania nauczycieli do nauczania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zwłaszcza dzieci z autyzmem, w szkole podstawowej. Niepełnosprawność rozwojowa, zwana zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD), może powodować poważne trudności społeczne, komunikacyjne i behawioralne, dlatego badanie skupia się na przygotowaniu nauczycieli do pracy z tymi dziećmi w szkole włączającej. Praca badawcza dotyczy tematyki edukacji włączającej, dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale także przekonań i wiedzy nauczycieli. Praca składa się z trzech rozdziałów. Pierwsze dwa rozdziały mają charakter teoretyczny, natomiast trzeci rozdział ma charakter projektu badawczego. W pierwszym rozdziale skupiono się na dzieciach ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności dzieciach z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, edukacji włączającej oraz jak na przestrzeni lat wyglądała edukacja dzieci ze specjalnymi potrzebami. W drugim rozdziale skupiono się na podejściu do nauczania i nauczycielach, ich przekonaniach na temat edukacji włączającej oraz tym, jak nauczyciele i uczniowie przystosowali się do zmiany w edukacji, która ma skutkować równym dostępem do edukacji dla wszystkich, niezależnie od ich potrzeb. Celem niniejszego badania jest udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie badawcze: Jakie jest przygotowanie i obawy nauczycieli związane z pracą z uczniami z ASD w szkole podstawowej? Aby odpowiedzieć na postawione pytanie badawcze, przeprowadzono studium przypadku. Wywiady przeprowadzono z nauczycielami języka angielskiego oraz uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i bez nich. Ponadto obserwowano lekcje języka angielskiego. Dane analizowane w tym badaniu obejmują nagrane wywiady, notatki z obserwacji lekcji i odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszach. Wyniki badania wykazały, że nauczyciele posiadają wiedzę na temat dzieci z autyzmem. Nie wszyscy jednak stosowali to w praktyce. Co więcej, obawy nauczycieli rosną, gdy na lekcji nie ma nauczyciela wspierającego. Nauczyciele wyrazili chęć udziału w szkoleniach dotyczących nauczania dzieci z autyzmem. Uzyskane wyniki badań są zgodne z założeniami postawionych hipotez. Zaleca się szkolenie nauczycieli i zatrudnianie większej liczby nauczycieli wspomagających, aby każdy mógł skorzystać z włączenia.
Abstrakt (EN)
In primary schools, more and more students with autism are appearing. Teachers must be prepared to educate such people. The goal of this study was to determine teachers' concerns and preparedness when teaching children with special educational needs, especially children with autism in primary school. Developmental disabilities known as Autism Spectrum Disorders (ASD) can pose serious social, communicative, and behavioral difficulties, which is why research focuses on teachers' preparedness to work with those children in an inclusive school. The research work concerns the subject of inclusive education, children with special educational needs, but also teachers’ beliefs and knowledge. The paper consists of three chapters. The first two chapters are theoretical, and the third chapter is a research project. The first chapter focuses on children with special educational needs, especially children with Autism Spectrum Disorder, inclusive education, or what education for children with special needs has looked like over the years. The second chapter focuses on the teaching approach and teachers, their beliefs about inclusive education, and how teachers as well as students have adapted to the change in education, which is intended to result in equal access to education for all, regardless of their needs. This study sets out to provide an answer to the following research question: What are teachers’ preparedness and concerns relating to working with students with ASD in primary school? A case study was conducted to answer the research question. Interviews were carried out with English language teachers, and students with and without special educational needs. Moreover, English lessons were observed. The data analyzed in this study include recorded interviews, notes from lesson observations, and questionnaire responses. The results of the study showed that teachers have knowledge about children with autism. However, not all of them applied it in practice. Moreover, teachers' concerns increase when there is no supporting teacher in the lesson. Teachers expressed their willingness to participate in training regarding teaching children with autism. The obtained research results are consistent with the assumptions of the hypotheses. It is recommended to train teachers and employ more support teachers so that everyone can benefit from inclusion.