Licencja
Doświadczenia przepływu na przykładzie nauki gry na fortepianie osób dorosłych. Badania własne
Abstrakt (PL)
Celem pracy jest znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy hobbistyczna nauka gry na fortepianie w wieku dorosłym może pozytywnie wpływać na dobrostan i jakość życia człowieka. Badania ulokowano w kontekście psychologii pozytywnej i koncepcji przepływu (ang. flow) wprowadzonej przez Mihaly’a Csikszentmihalyi’ego. Zgodnie z przyjętą definicją flow to stan intensywnego zaangażowania w wykonywaną czynność, podczas którego ludzie doznają uczucia głębokiej satysfakcji i przyjemności. Teoria doświadczenia szczytowego Abrahama Maslowa i koncepcja przepływu Csikszentmihalyi’ego to punkt wyjścia dyskusji dotyczącej warunków, w jakich można osiągnąć flow. Szczególną uwagę zwrócono na specyfikę aktywności muzycznych i motywacji do nabywania umiejętności muzycznych w wolnym czasie. Część teoretyczną pracy dopełniają jakościowe badania własne przeprowadzone wśród 14 osób, które w wieku dorosłym zdecydowały się na naukę gry na fortepianie od podstaw. Wyniki ujawniły, że doświadczenie stanu intensywnego zaangażowania podczas gry na instrumencie przekłada się na większą motywację, która mobilizuje do ciągłego rozwijania umiejętności. W przypadku wszystkich respondentów gra na fortepianie wypełnia potrzebę samorealizacji i wpływa pozytywnie na ich codzienne funkcjonowanie.
Abstrakt (EN)
The purpose of this study is to find an answer to the question of whether hobbyist piano study in adulthood can positively affect a person's well-being and quality of life. The research was located in the context of positive psychology and the concept of flow introduced by Mihaly Csikszentmihalyi. According to the accepted definition, flow is a state of intense involvement in a performed activity, during which people experience feelings of deep satisfaction and pleasure. Abraham Maslow's theory of peak experience and Csikszentmihalyi's concept of flow are the starting point for a discussion of the conditions under which flow can be achieved. Particular attention was paid to the specifics of musical activities and motivation to acquire musical skills in free time. The theoretical part of the paper is complemented by a qualitative self-study conducted among 14 people who decided to learn piano from scratch in adulthood. The results revealed that experiencing a state of intense engagement while playing an instrument translates into greater motivation, which mobilizes continuous skill development. For all respondents, playing the piano fills a need for self-realization and has a positive impact on their daily functioning.