Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

 

Jean Rouch – l’enfant terrible antropologii i filmu

Uproszczony widok
dc.abstract.plJean Rouch – l’enfant terrible antropologii i filmu W antropologii stale dominuje podejście logocentryczne i pismocentryczne. Jean Rouch należał do tych nielicznych postaci w świecie antropologii, które znakomicie poruszały się tak w obszarze filmu, jak i słowa (pisanego i mówionego).Tekst przybliża jego metodę i styl pracy przede wszystkim przez interpretację jego kluczowego filmu Moi, un Noir (1958). Autor uznaje Roucha za prekursora nie tylko antropologii opartej na współpracy [shared anthropology], ale także metody, w której tworzenie wiedzy antropologicznej (film), staje się narzędziem wspierającym proces budowania (nowej) podmiotowości i przekraczania relacji kolonialnej. Oumarou Ganda, bohater filmu, po latach stał się jednym z pierwszych reżyserów afrykańskich.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorSikora, Sławomir
dc.date.accessioned2024-01-25T04:44:14Z
dc.date.available2024-01-25T04:44:14Z
dc.date.issued2018
dc.date.openaccess1
dc.description.accesstimeAFTER_PUBLICATION
dc.description.financeNie dotyczy
dc.description.number1
dc.description.versionFINAL_PUBLISHED
dc.identifier.doi10.18318/TD.2018.1.6
dc.identifier.issn0867-0633
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/110074
dc.identifier.weblinkhttps://journals.openedition.org/td/859
dc.languagepol
dc.pbn.affiliationculture and religion studies
dc.relation.ispartofTeksty Drugie
dc.relation.pages91-110
dc.rightsOther
dc.sciencecloudnosend
dc.subject.plantropologia kulturowa
dc.subject.plantropologia współtworzona
dc.subject.pletnofikcja
dc.subject.plfilm
dc.subject.plJean Rouch
dc.subject.pltożsamość
dc.subject.plOumarou Ganda
dc.titleJean Rouch – l’enfant terrible antropologii i filmu
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublication