Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

CC-BY-SACC-BY-SA - Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach
 

Zaburzenie ze spektrum autyzmu w warunkach dwujęzyczności. Przegląd badań

cris.lastimport.scopus2024-02-12T20:33:20Z
dc.abstract.enIn their article, Rafał Młyński and Elżbieta Sadowska examine the broad problem of communication disorders in the context of childhood bilingualism and, in particular, research on the autism spectrum disorder (ASD). They give an overview of topics related to ASD in the context of bilingualism as addressed by researchers in international and Polish publications and examine their theoretical and practical implications. They used the thus collected literature on the subject to formulate postulates useful for further Polish research on the communication of bilingual children with autism spectrum disorders. The most important of them is raising awareness that children with autism spectrum can grow up in a bilingual environment and depriving them of their heritage language can have many negative consequences. Key words: autism spectrum disorder (ASD), bilingualism, review of research Abstrakt: Niniejsze opracowanie wpisuje się w szeroką problematykę zaburzeń komunikacji w warunkach dwujęzyczności dziecięcej, a w szczególności badań nad zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ang. autism spectrum disorder – ASD).
dc.abstract.plW artykule zaprezentowano przegląd tematów poruszanych przez badaczy w międzynarodowych i polskich publikacjach dotyczących ASD w warunkach dwujęzyczności oraz ich teoretyczno-praktyczne implikacje. Zebrana literatura przedmiotu posłużyła do sformułowania postulatów przydatnych dalszym polskim badaniom nad komunikacją dwujęzycznych dzieci ze spektrum autyzmu. Do najważniejszych z nich należy zbudowanie świadomości, iż dzieci ze spektrum autyzmu mogą wzrastać w dwujęzycznym środowisku, zaś pozbawienie ich języka odziedziczonego może mieć wiele negatywnych konsekwencji. Słowa klucze: spektrum autyzmu (ASD), dwujęzyczność, przegląd badań
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorSadowska, Elżbieta
dc.contributor.authorMłyński, Rafał
dc.date.accessioned2024-01-26T12:18:07Z
dc.date.available2024-01-26T12:18:07Z
dc.date.copyright2023-06-01
dc.date.issued2023
dc.description.accesstimeAT_PUBLICATION
dc.description.financePublikacja bezkosztowa
dc.description.number11.1
dc.description.versionFINAL_PUBLISHED
dc.identifier.doi10.31261/FL.2023.11.1.03
dc.identifier.issn2449-9587
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/125676
dc.identifier.weblinkhttps://journals.us.edu.pl/index.php/FL/article/download/13686/11899
dc.languagepol
dc.pbn.affiliationlinguistics
dc.relation.ispartofForum Lingwistyczne
dc.relation.pages1-12
dc.rightsCC-BY-SA
dc.sciencecloudnosend
dc.titleZaburzenie ze spektrum autyzmu w warunkach dwujęzyczności. Przegląd badań
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublication