Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Feminizm i nuda jako główne motywy filmu Jeanne Dielman Chantal Akerman

Autor
Bochocki, Jan
Promotor
Schollenberger, Justyna
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Praca analizuje motywy feminizmu oraz nudy w filmie Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela Chantal Akerman. Zaczynając od przedstawienia krótkiej biografii reżyserki filmu, przechodzi do opisu pracy za kulisami filmu, w której to śledzi stosunki między reżyserką, a główną aktorką. W kolejnej części zwraca uwagę na feministyczne odczytania filmu, zaczynając od przykładów doświadczeń kobiet obecnych na planie filmowym, a następnie przechodząc do feministycznej teorii kina. Praca bazuje na materiałach filmowych zawartych w dokumencie śledzącym proces jego powstawania. W ostatniej części przechodzi do zbadania wątków nudy oraz tego, jak wpływa ona na główną postać, wykorzystując przy tym pojęcie „krzątactwa”.

Abstrakt (EN)

This thesis examines themes of feminism and boredom in the film Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles Chantal Akerman. Starting with a brief biography of the film’s director, it moves on to describe the work behind the scenes of the film, tracing the relationship between the director and the leading actress. In the next section, it draws attention to feminist readings of the film, beginning with examples of the experiences of women present on the set, and then moving on to feminist film theory. The thesis draws on footage from a documentary tracing the process of its creation. In the final section, it examines themes of boredom and how it affects the main character, using the concept of “krzątactwo.”

Słowa kluczowe PL
film
feminizm
nuda
feministyczna teoria filmu
kultura wizualna
Inny tytuł
Feminism and boredom as the main themes in Chantal Akerman's Jeanne Dielman
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-09-09
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty