Licencja
Transmattering in the Making. Autoethnographic Analysis of Relations between Human, Post-human and Non-human Liminal Beings
ORCID
Abstrakt (PL)
Badania, którym poświęcona jest rozprawa dotyczą materii oraz procesów matteringu i transmatteringu. Pojęcia mattering i transmattering zaczerpnięte są z języka angielskiego, w którym napisana została dysertacja, i dotyczą szeroko pojętych transformacji materii biologicznej i jej znaczeń. Tłumaczenie tych pojęć na język polski znacznie zubaża ich przekaz, dlatego zdecydowałam się utrzymać oryginalny zapis. W języku angielskim słowo ‘matter’ oznacza zarówno materię fizyczną, jak i znaczenie bądź ważność. Zostało to uwzględnione w mojej rozprawie. W moich badaniach przyjęłam, iż stanowię materię (zwaną w dalszej części tekstu materią osobistą), którą poddaje transmatteringowi. Moje ciało i jego elementy, moja pozycja społeczna oraz podejście poznawcze, w końcu relacje, w których funkcjonuję podlegają nieustannym przemianom. Punktem wyjścia dla moich rozważań były pytania: W jaki sposób mogę użyć siebie jako materiału i tematu badawczego? Co mogę odkryć dokonując transmatteringu osobistej materii i powiązań w jakich funkcjonuję? Jaką historię opowiada moje ciało? By odpowiedzieć na te pytania, przeprowadziłam szereg eksperymentów na mojej osobistej materii, które poddane zostały autoetnograficznej analizie. W tekście określam swoją pozycję poznawczą jako liminalną, z racji funkcjonowania pomiędzy różnymi obszarami kreatywności: humanistyką (akademią), sztuką (galerią) i biologią (laboratorium). Swoją intelektualną historię wywodzę z dziedziny sztuki, jednak prowadzone przeze mnie działania liminalne zakładają wykroczenie poza ten bezpieczny kontekst w kierunku badań akademickich i laboratoryjnych. Kluczowe dla moich działań są koncepcje dwóch projektów: safe suicide i The Last Supper. Wymagały one wykorzystania metod charakterystycznych dla nauk eksperymentalnych w laboratoriach biologicznych. Idee stojące za oboma wymienionymi projektami wyznaczały okoliczności moich badań terenowych oraz ramy mojej autoetnograficznej narracji. Wszystkie wymienione obszary: humanistyka, sztuka i biologia odegrały rolę kontekstów determinujących transmattering mojej osobistej materii i przeciwnie, moja osobista materia posłużyla do transmatteringu owych kontekstów. Materia w moich rozważaniach ma status ściśle ontologiczny (a nie tylko epistemologiczny) i jest wszystkim, czym jesteśmy i co czyni nas usytuowanymi w świecie, w którym żyjemy. Analizowanie materii w ogólności przekraczałoby zadania stawiane przed doktoratem, dlatego ograniczyłam się w swych działaniach do analizy tego, co działo się z moją osobistą materią w czasie realizacji projektów: safe suicide i The Last Supper. Podczas gdy materia rozumiana jest przeze mnie jako stan ontologiczny, mattering traktuje jako operację epistemologiczną, przeprowadzaną przez badaczy z różnych dziedzin. Na pewnym etapie moich badań istotne okazały się pomysły teoretyczne proponowane przez badaczki z nurtu Nowego Materializmu. Koncepcje Donny Haraway, Karen Barad, Marie Puig de la Bellacasa, Serpil Oppermann, Serenelli Iovino i Jane Bennett stanowiły dla mnie znaczącą inspirację teoretyczną, do wykorzystania w analizie drogi przemian mojej osobistej materii. W takim rozumieniu, operacja „mattering” uruchomiona przez wymienione badaczki, zlokalizowała i utorowała wielopoziomowe transformacje materii, tj. wyznaczyła możliwe szlaki życia i umierania. Powołałam do życia pojęcie ‘transmattering’, by opisać własną ścieżkę materialnych transformacji. Praktykowanie transmatteringu na bazie mojego ciała i jego elementów wyprzedziło i w pewnym sensie antycypowało teoretyczne odkrycia i analizy. Dzięki pozycji liminalnej i łączeniu sztuki, nauki, technologii i humanistyki oraz wykorzystaniu mojej osobistej materii, w jej aspekcie biologicznym, byłam w stanie wykroczyć poza to, co daje czysto pojęciowe pojmowanie matteringu.
Abstrakt (EN)
The research I present in this dissertation is dedicated to matter, mattering, and transmattering. Matter, understood as a biological substance, meaning, and importance, is the main protagonist of my narrative. I am the matter to transmatter in and through my research – my body and its elements, my social and cognitive position, my ideas and entanglements. I asked myself several questions: How can I use myself as research matter? What can I discover while transmattering myself? What kind of story can be plotted by the matter of my body? This dissertation is a self-reflective analysis of a series of experiments that I have done to answer these questions. Throughout this text, I call myself a liminal being to characterize my cognitive position of being ‘in-between’: between various creative fields, including academia, art, and science (biology). My primary field is art, but I decided to leave my comfort zone to check what was happening outside, in humanities departments and biological laboratories. The starting point of my cognitive journeys was artistic concepts of two projects: safe suicide and The Last Supper. These concepts required using scientific methods in the laboratory environment. From the very beginning, they were thought of as fieldwork circumstances, providing a framework for autoethnographic reflection. All the fields listed above worked as contexts transmattering my personal matter and, at the same time, my personal matter had the function of transmattering these contexts. Matter in my research is an ontological condition, everything that we need to know in order to feel situated in the world. As analyzing the entirety of existing matter and its aspects would of course exceed the capacity of this thesis, I decided to limit my endeavour to considering my personal matter and all its elements during the realization of the safe suicide and The Last Supper projects. Matter is an ontological notion, and mattering is an epistemological operation conducted on matter. Many scholars have already done mattering. At a certain moment in my empirical work, ideas developed by, mostly feminist, New Materialism scholars appeared as elements of matter to which I needed to relate in creating my relational networks. The theoretical concepts proposed by Donna Haraway, Karen Barad, Maria Puig de la Bellacasa, Serpil Oppermann, Serenella Iovino, and Jane Bennett became pillars of my academic work. They helped me to construct my own story about matter. In my vision, mattering describes and analyses matter in its transformations, living, and dying. Being my invention, the term ‘transmattering’ stems from my fieldwork experiences and from building my own mattering story. The practical experience came much sooner than theoretical considerations. Transmattering as such moves beyond theoretical mattering through liminal practice that combines art, science, technology, and the humanities. According to Barad, whose insight serves as the opening of this thesis, physical matter and its meaning cannot exist separately. My goal was to see and describe what their correlation looked like in the case of my hands-on transmatterive experiences. I needed to analyse my personal matter and its entanglement, make sense of that, and investigate whether transforming my personal matter (and its network) automatically changed its meaning and, if so, how. The role of this text is to guide the reader through theoretically depicted mattering and empirically experienced transmattering. Transmattering is my research, which approaches matter from the viewpoint of my embodiment, a viewpoint of a liminal human being. I show how my liminal practice enabled me to transgress the mattering vision I derived from the literature and from the natural cycle of living and dying. The main question that I decided to pose was: How can one transmatter? The text relates how my autoethnographic research answered this question.