Praca doktorska
Ładowanie...
Miniatura
 

Einfluss der Bildungsreformen auf die Entwicklung der deutschen Schulterminologie im 19. Jahrhundert

Uproszczony widok
dc.abstract.languagede
dc.abstract.otherDas Thema dieser Untersuchung ist die Entwicklung der deutschen Schulterminologie zwischen 1800 und 1900, wie sie in den deutschen Staaten erfolgte. Der angesprochene Vorgang ist bislang noch nicht seiner Bedeutung gemäß berücksichtigt worden. Die Entwicklung der Schulterminologie ist ein reizvolles Forschungsfeld, die Komplexität gesellschaftlicher Organisation und der Kampf verschiedener politischer und philosophischer Richtungskräfte um die Bestimmung von Genese und strukturellem Wandel der Sprache innerhalb des Schulwesens machen diesen Vorgang außerordentlich interessant.
dc.abstract.plNiniejsza praca doktorska wpisuje się w tematykę badań leksykologicznych. Analizę leksyki zawęziłem do terenu Prus, dotyczyła ona nazw szkół podstawowych i średnich, przedmiotów szkolnych, nauczycieli i uczniów, związanych z powstawaniem, rozwojem, funkcjonowaniem i przekształcaniem szkół różnego typu – prywatnych (głównie kościelnych) i państwowych. Materiału badawczego dostarczyły mi teksty zachowane w bibliotekach i archiwach – programy nauczania, rozporządzenia ministerialne, literatura przedmiotu, publicystyka, wewnętrzne dokumenty szkolne. W mojej pracy omówiłem na wstępie historię szkolnictwa na terenie niemieckiego obszaru językowego, skupiając się następnie na przedstawieniu wyników badań empirycznych, dotyczących rozwoju języka szkolnego na przestrzeni dynamicznego dziewiętnastego wieku. Praca doktorska zawiera opis przeobrażeń semantycznych w kontekście zmian językowych spowodowanych zmianami historycznymi, w tym zmianami w polityce, ekonomii i życiu społecznym.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Neofilologii
dc.contributor.authorLis, Radosław
dc.date.accessioned2013-06-03T11:05:10Z
dc.date.available2013-06-03T11:05:10Z
dc.date.defence2013-06-14
dc.date.issued2013-06-03
dc.date.submitted2013
dc.description.promoterWiktorowicz, Józef
dc.description.reviewerŁopuszańska, Grażyna
dc.description.reviewerCzachur, Waldemar
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/273
dc.languagede
dc.language.isode
dc.language.otherpl
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.plszkolnictwo
dc.subject.plPrusy
dc.subject.plsłownictwo XIX w.
dc.titleEinfluss der Bildungsreformen auf die Entwicklung der deutschen Schulterminologie im 19. Jahrhundert
dc.title.alternativeWpływ reform oświatowych na rozwój niemieckiego słownictwa szkolnego w XIX wieku
dc.typeDoctoralThesis
dspace.entity.typePublication