Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

CC-BY-NC-NDCC-BY-NC-ND - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych
 

The Aesthetic and Material Implications of Ecoventions' Ongoing Participatory Demands

Uproszczony widok
cris.lastimport.scopus2024-02-12T20:29:22Z
dc.abstract.enIn this paper, we assume that participatory art is an artwork, produced either collectively or by one artist, that invites participants to alter either its appearance, structure, and/or function, though not its purpose. This notion of audience participation is particular useful in discussing ecoventions (Sue Spaid’s term). An ecovention is an “artist-initiated practical action with ecological intent” and its purpose concerns whatever issues the collective who originally implemented it aimed to address. Generally speaking, an ecovention’s purpose concerns maximizing ecosystem functioning. We contend that such projects and various practices implied by them may result in an aesthetic experience of the environment based on the audience’s feeling of participation in the ecosystem and. It is partly a consequence of the fact that ecoventions are artistic projects. We claim that ecoventions as participatory artworks are important because they expand the field of art by including environmental issues in it, offering a new model of audience participation and) they may effectively change for the better the ecological conditions of a particular place.
dc.abstract.plW artykule pod mianem dzieła partycypacyjnego rozumiemy takie dzieło, które jest stworzone przez pojedynczego artystę lub w skutek kolektywnego działania i które zaprasza uczestników (odbiorców) do tego, by zmieniali jego wygląd, strukturę i/lub funkcję, zachowując przy tym jego cel. Tak pojęta partycypacja jest szczególnie istotna w przypadku „ekowencji” (termin za-proponowany przez Sue Spaid), czyli inicjowanych przez artystów praktycznych działań mających na względzie kwestie ekologiczne. Najogólniej rzecz ujmując, ekowencje to prace, których głównym celem jest poprawienie sposobu funkcjonowania określonego ekosystemu. W naszym przekonaniu tego rodzaju projekty – z racji ich artystycznego charakteru – oraz praktyki z nimi związane mogą skutkować ze strony publiczności estetycznym doświadczeniem środowiska zasadzającym się na poczuciu uczestnictwa w ekosystemie. W naszym przekonaniu ekowencje jako dzieła sztuki partycypacyjnej są ważne, ponieważ poszerzają pole sztuki o kwestie środowiskowe oraz o nowy model partycypacji, a także mogą skutecznie przyczynić się poprawy ekologicznych walorów określonych miejsc.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorSpaid, Sue
dc.contributor.authorSalwa, Mateusz
dc.date.accessioned2024-01-26T09:54:05Z
dc.date.available2024-01-26T09:54:05Z
dc.date.copyright2019-12-08
dc.date.issued2018
dc.description.accesstimeAT_PUBLICATION
dc.description.financeNie dotyczy
dc.description.versionFINAL_PUBLISHED
dc.description.volume20
dc.identifier.doi10.26485/AI/2018/20/7
dc.identifier.issn1641-9278
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/121853
dc.identifier.weblinkhttp://czasopisma.ltn.lodz.pl/index.php/Art-Inquiry/article/view/100/77
dc.languageeng
dc.pbn.affiliationphilosophy
dc.relation.ispartofArt Inquiry
dc.relation.pages99-119
dc.rightsCC-BY-NC-ND
dc.sciencecloudnosend
dc.subject.enAesthetics
dc.subject.enecology
dc.subject.enecovention
dc.subject.enenvironment
dc.subject.enparticipation
dc.subject.plEkologia
dc.subject.plekowencja
dc.subject.plestetyka
dc.subject.plpartycypacja
dc.subject.plśrodowisko
dc.titleThe Aesthetic and Material Implications of Ecoventions' Ongoing Participatory Demands
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublication