Praca doktorska
Ładowanie...
Miniatura
 

Szkoła w Rugby. Idee i praktyka pedagogiczna Thomasa Arnolda

Uproszczony widok
dc.abstract.plRozprawa przedstawia poglądy pedagogiczne i pracę oświatową Tomasa Arnolda (1795-1842). Nacisk został położony na przeprowadzoną przez niego reformę szkoły publicznej w Rugby, która wpłynęła na zmianę we wszystkich angielskich public schools. W prezentacji tematu został uwzględniony kontekst pedagogiczno-historyczny i neohumanistyczny. Szkoły publiczne w Anglii (public schools) były i nadal są ekskluzywnymi, prywatnymi placówkami, dostępnymi dla młodzieży męskiej, wywodzącej się z wyższych warstw społecznych. W XIX wieku szkoły te borykały się z kryzysem, który wiele z nich doprowadził do zamknięcia lub na krawędź upadku. Przyczynami problemów był głównie brak dyscypliny, nadużywanie kary chłosty oraz jednostronny, humanistyczny program nauczania, oparty na starożytnej łacinie i grece. Program ten nie odpowiadał potrzebom społecznym – przede wszystkim potrzebom rozwijającego się przemysłu i handlu. W pierwszej połowie XIX wieku z takimi właśnie problemami borykała się także szkoła publiczna w Rugby. Jej sytuacja zaczęła się zmieniać, gdy funkcję dyrektora objął dr Thomas Arnold, młody, gruntownie wykształcony pastor. Stopniowo, ale systematycznie wprowadził w szkole szereg zmian, które znacząco wpłynęły na jej organizację oraz proces nauczania i wychowania. Przede wszystkim poszerzył uprawnienia dyrektora, dobrał odpowiednią kadrę pedagogiczną oraz ustanowił samorząd szkolny. Ograniczył karę chłosty i wprowadził system monitorialny, dzięki czemu utrzymywał dyscyplinę wśród chłopców. Dr Arnold, który pełnił w szkole również obowiązki duszpasterskie położył duży nacisk na wychowanie religijne i formację moralną swoich uczniów. Ukierunkował energię fizyczną chłopców na gry zespołowe, które zostały na stałe wprowadzone do programu szkolnego. To oryginalne połączenie chrześcijańskiego ducha z kształtowaniem tężyzny fizycznej legło u podstaw modelu wychowania Muscular Christianity, typowego dla Rugby. Ważną reformą były odważne zmiany w programie nauczania. Dr Arnold zmienił bowiem przeładowany, klasyczny program kształcenia wprowadzając matematykę, geografię i historię nowożytną, a także języki obce - francuski i niemiecki. Zadbał również o warunki bytowe uczniów, rezygnując z dużego i zatłoczonego internatu, na rzecz kilku mniejszych, które przekazał pod opiekę wychowawców. Te pozytywne zmiany sprawiły, że szkoła w Rugby stała się znana w całej Anglii i była przykładem dla innych szkół publicznych, które zaczęły się reformować w podobnym duchu. Rozprawa przedstawia także charakterystykę wychowanków Rugby i ich losy. Opisuje rolę szkoły w dziejach oświaty brytyjskiej i pokazuje recepcję osiągnięć dr. Arnolda poza Anglią. Ponadto, w pracy został przedstawiony współczesny obraz szkoły w Rugby, która nadal podtrzymuje pamięć o wybitnym dyrektorze i wychowawcy. Do dnia dzisiejszego szkołę w Rugby uważa się za kolebkę reformy szkolnictwa publicznego, a Thomasa Arnolda za odważnego pioniera, który przetarł szlak innym reformatorom. Niniejsza praca jest w polskiej literaturze historyczno-oświatowej pierwszym przedstawieniem działalności pedagogicznej Tomasa Arnolda i reformy szkoły publicznej w Rugby. mgr Emilia Szantiło Rugby School. Ideas and pedagogical practice of Thomas Arnold English abstract Dissertation presents pedagogical ideas and educational work of Thomas Arnold (1795-1842). It emphasized the reform of public school in Rugby, which was conducted by Arnold. This reform impacted on change of all English public schools. The presentation of the subject considered pedagogical-historical and neohumanistic context. Public schools in England were and still are exclusive private institutions, available for male youth of upper social classes. In the 19th century these schools struggled with crisis, which led many of them to liquidation or the edge of decline. The causes of the problems were mainly lack of discipline, excessive flogging and unilateral humanistic curriculum, based on ancient Latin and Greek. The curriculum did not respond the social needs – first of all the needs of developing industry and trade. In first half of the 19th century public school in Rugby was struggling with such problems. Its situation started to change when a young and well-rounded pastor, dr. Thomas Arnold, entered on headmaster’s duties. Gradually but systematically he introduced some changes in the school, which significantly influenced over its organisation and teaching process. He diversify headmaster’s rights, selected appropriate pedagogical staff and established the student board. New headmaster restricted flogging and established monitoring system, which kept discipline among the boys. Dr. Arnold, who did pastor’s duties as well, emphasized religious education and moral formation of his pupils. He directed boys’ physical energy towards team games, which were included into school curriculum. This original fusion of Christian spirit and physical strength resulted in typical for Rugby educational formula called Muscular Christianity. Courageous changes in curriculum were very important reform. Dr. Arnold changed overloaded classical curriculum introducing mathematics, elements of geography and modern history, as well as foreign languages, e.g. French and German. Also he looked after accommodation of the pupils, resigning the big and crowded dormitory to a few smaller boarding houses managed by tutors. These positive changes made Rugby School famous in England. It set an example for others public schools, which started to reform in very similar way. The dissertation presents the profile of Rugby graduates and theirs careers. It describes the place of the school in history of British education and shows reception of Dr. Arnold’s achievements beyond England. Furthermore the thesis depicts contemporary Rugby School, which still worships the memory of the outstanding headmaster and tutor. Nowadays Rugby School is presumed the birthplace of public schools reform and Thomas Arnold is known as a courageous pioneer, who set the track for other reformers. The present doctoral dissertation is the first presentation of educational activity of Thomas Arnold and Rugby School’s reform in Polish historical-educational literature.
dc.affiliation.departmentWydział Pedagogiczny
dc.contributor.authorSzantiło, Emilia
dc.date.accessioned2018-01-23T13:47:30Z
dc.date.available2018-01-23T13:47:30Z
dc.date.defence2018-02-02
dc.date.issued2018-01-23
dc.description.additionalLink archiwalny https://depotuw.ceon.pl/handle/item/2489
dc.description.promoterKamińska, Janina
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/2489
dc.language.isopl
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.eneducation of a gentleman
dc.subject.enMuscular Christianity
dc.subject.enBritish Public School
dc.subject.enRugby School
dc.subject.plwychowanie gentlemana
dc.subject.pl"atletyczny chrystianizm"
dc.subject.plbrytyjskie szkoły elitarne
dc.subject.plszkoła w Rugby XIX w.
dc.subject.plThomas Arnold
dc.titleSzkoła w Rugby. Idee i praktyka pedagogiczna Thomasa Arnolda
dc.typeDoctoralThesis
dspace.entity.typePublication