Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja
Nauczyciel edukacji początkowej w poglądach Antoniny Machczyńskiej (1837-1919)
dc.abstract.en | The purpose of this study was to analyze the silhouette of an early childhood education teacher in the thoughts presented by Antonina Machczyńska (1837-1919). Initially, the socio-political situation in the Polish lands in the 19th century was characterized. In particular, the focus was on describing the condition of education in the partitioned territories. The importance of historical events that had a significant impact on the development of pedagogical thought was emphasized. An important point of the work was also to describe the education of women during the Enlightenment and to indicate the consequences that the development of their education carried. Subsequently, the biography of the pedagogical and patriotic activist Antonina Machczynska was presented. Turning points in the history of her life were indicated, and the contribution she made to pedagogy was shown. Then it is described what pedeutology does, and shows how it has developed over the centuries. It was presented how the figure of the teacher could be characterized over the centuries, and showed how his functions were defined. The main point of the thesis was the analysis of Antonina Machczyńska's publication Młoda nauczycielka. Dziełko poświęcone zakładom wychowania płci żeńskiej. It was described what the work was about, what issues were raised in it, which issues were most important to the author. Particular attention was paid to characterizing the process of preparing the future teacher for work. The role played by the ochmistress was highlighted, as well as what qualities should distinguish the institute that the girls attended. The paper also analyzes the didactic and educational work of the teacher. It was pointed out what methods he should work with in order for students to learn effectively. Attention was also paid to the importance of teacher-student and teacher-parent relations. After analyzing the work of Antonina Machczyńska, the postulates presented by the author were juxtaposed with contemporary pedeutological concepts. It was checked whether the pedagogical solutions presented by the author could be used currently. |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy była analiza sylwetki nauczyciela edukacji początkowej w myślach prezentowanych przez Antoninę Machczyńską (1837-1919). Początkowo dokonano charakterystyki sytuacji społeczno-politycznej na ziemiach polskich w XIX wieku. W szczególności skupiono się na opisaniu kondycji oświaty na terenie zaborów. Podkreślono wagę wydarzeń historycznych, które miały znaczący wpływ na rozwój myśli pedagogicznej. Ważnym punktem pracy było także opisanie kształcenia kobiet w okresie oświecenia oraz wskazanie skutków, jakie niósł rozwój ich edukacji. Kolejno przedstawiono życiorys działaczki pedagogicznej oraz patriotycznej – Antoniny Machczyńskiej. Wskazano punkty zwrotne w historii jej życia, a także ukazano wkład, jaki wniosła w pedagogikę. Następnie opisano, czym zajmuje się pedeutologia oraz ukazano, jak rozwijała się na przestrzeni wieków. Przedstawiono, w jaki sposób można było scharakteryzować postać nauczyciela na przestrzeni wieków oraz ukazano, w jaki sposób były określane jego funkcje. Głównym punktem pracy magisterskiej była analiza publikacji Antoniny Machczyńskiej Młoda nauczycielka. Dziełko poświęcone zakładom wychowania płci żeńskiej. Opisano czego dotyczyła praca, jakie zagadnienia zostały w niej poruszone, które kwestie były najważniejsze dla autorki. Szczególną uwagę zwrócono na scharakteryzowanie procesu przygotowania przyszłego nauczyciela do pracy. Podkreślono, jaką rolę odgrywała ochmistrzyni oraz jakimi cechami powinien wyróżniać się instytut, do którego uczęszczały dziewczęta. W pracy przeprowadzono także analizę pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela. Wskazano jakimi metodami powinien pracować, aby uczniowie mogli uczyć się w sposób efektywny. Zwrócono także uwagę na znaczenie relacji nauczyciel-uczeń oraz nauczyciel-rodzic. Po analizie pracy Antoniny Machczyńskiej zestawiono prezentowane przez autorkę postulaty z współczesnymi koncepcjami pedeutologicznymi. Sprawdzono, czy pedagogiczne rozwiązania prezentowane przez autorkę mogłyby zostać aktualnie wykorzystane. |
dc.affiliation | Uniwersytet Warszawski |
dc.affiliation.department | Wydział Pedagogiczny |
dc.contributor.author | Myszko, Joanna |
dc.date.accessioned | 2025-01-09T12:43:29Z |
dc.date.available | 2025-01-09T12:43:29Z |
dc.date.defence | 2024-06-27 |
dc.date.issued | 2024 |
dc.date.submitted | 2024-06-13 |
dc.description.promoter | Kamińska, Janina |
dc.description.reviewer | Milczarek-Pankowska, Krystyna |
dc.description.reviewer | Kamińska, Janina |
dc.identifier.apd | 233510 |
dc.identifier.uri | https://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/162256 |
dc.language | pl |
dc.language.other | en |
dc.publisher | Uniwersytet Warszawski |
dc.rights | ClosedAccess |
dc.subject.en | Antonina Machczyńska |
dc.subject.en | pedagogical concepts |
dc.subject.en | women's education |
dc.subject.en | education |
dc.subject.en | teacher |
dc.subject.en | education |
dc.subject.en | pedeutology |
dc.subject.en | teacher preparation |
dc.subject.en | student |
dc.subject.en | upbringing. |
dc.subject.pl | Antonina Machczyńska |
dc.subject.pl | koncepcje pedagogiczne |
dc.subject.pl | kształcenie kobiet |
dc.subject.pl | kształcenie |
dc.subject.pl | nauczyciel |
dc.subject.pl | oświata |
dc.subject.pl | pedeutologia |
dc.subject.pl | przygotowanie nauczycielskie |
dc.subject.pl | uczeń |
dc.subject.pl | wychowanie. |
dc.title | Nauczyciel edukacji początkowej w poglądach Antoniny Machczyńskiej (1837-1919) |
dc.title.alternative | Early childhood education teacher in the views of Antonina Machczyńska (1837-1919) |
dc.type | MasterThesis |
dspace.entity.type | Publication |