Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja
Kreacja postaci w adaptacjach Znachora Jerzego Hoffmana i Michała Gazdy na tle społecznym
dc.abstract.pl | Praca stanowi analizę kreacji postaci w adaptacjach Znachora Jerzego Hoffmana i Michała Gazdy, przy uwzględnieniu wpływu kontekstu społecznego, który wywołuje wiele zmian w sposobie przedstawiania postaci i podejściu do materiału źródłowego. Analiza rozpoczyna się od przedstawienia teoretycznych podstaw badań adaptacji filmowych, które zostają podzielone na podejście strukturalistyczne i kontekstualne. Zostaje zapowiedziane, iż w pracy będzie przeważać metodologia kulturowa przy jednoczesnym uwzględnieniu formalnej strony dzieł. Kolejnym krokiem jest przypomnienie historii powstawania dzieła Tadeusza Dołęgi-Mostowicza. Ten fragment pracy ukazuje, że powieść Znachor stanowi wyjątkowo dobry materiał do adaptacji filmowej, z tego względu, iż historia znachora od samego początku była pisana z myślą o jej zekranizowaniu. Dalsza część pracy polega na szczegółowej analizie postaci zmienionych, dodanych i usuniętych, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu zmian społecznych na ich kreację. W tych rozdziałach omawiane są takie kwestie, jak feminizm, indywidualność, religia, naruszanie praw pracowniczych, wady systemów opieki zdrowotnej, problemy mniejszości i osób biednych oraz wpływ cenzury i stanu wojennego na konstrukcję dzieł. Uwzględnienie elementów strukturalnych dzieł umożliwia pogłębienie analizy powyższych zagadnień. Praca kończy się refleksją nad tym, jak zmieniająca się historia i społeczeństwo wpływają na sposób odbioru i interpretacji literatury oraz filmu, a także nad wspólnym celem obu reżyserów, którym jest ukazanie uniwersalnych wartości i problemów istotnych dla współczesnych odbiorców. |
dc.affiliation | Uniwersytet Warszawski |
dc.affiliation.department | Wydział Polonistyki |
dc.contributor.author | Lewandowska, Julia |
dc.date.accessioned | 2025-01-09T12:45:27Z |
dc.date.available | 2025-01-09T12:45:27Z |
dc.date.defence | 2024-06-28 |
dc.date.issued | 2024 |
dc.date.submitted | 2024-06-13 |
dc.description.promoter | Leszczyński, Marcin |
dc.description.reviewer | Leszczyński, Marcin |
dc.description.reviewer | Birkholc, Robert |
dc.identifier.apd | 232785 |
dc.identifier.uri | https://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/163131 |
dc.language | pl |
dc.language.other | en |
dc.publisher | Uniwersytet Warszawski |
dc.rights | ClosedAccess |
dc.subject.pl | Adaptacja |
dc.subject.pl | kreacja |
dc.subject.pl | Znachor |
dc.subject.pl | Dołęga-Mostowicz |
dc.subject.pl | Hoffman |
dc.subject.pl | Gazda |
dc.subject.pl | społeczeństwo |
dc.subject.pl | feminizm |
dc.title | Kreacja postaci w adaptacjach Znachora Jerzego Hoffmana i Michała Gazdy na tle społecznym |
dc.title.alternative | The creation of characters in the adaptations of Znachor by Jerzy Hoffman and Michał Gazda against the social backdrop |
dc.type | BachelorThesis |
dspace.entity.type | Publication |