Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Podręczniki zintegrowane dla edukacji wczesnoszkolnej – koncepcja autorów a perspektywa uczniowska

dc.abstract.plW niniejszym artykule czytelnik zostanie zapoznany z wynikami badań własnych osadzonych wokół merytoryczno-dydaktycznego oraz analityczno – dyskursywnego podejścia w rozważaniach nad podręcznikiem do edukacji wczesnoszkolnej. Do gromadzenia danych jakościowych wykorzystano analizę pakietów edukacyjnych oraz zogniskowane wywiady grupowe z udziałem trzecioklasistów, pogłębione egzemplifikacją wytworzonych w ich toku wytworów – samodzielnie zaprojektowanych przez dzieci zadań podręcznikowych. W trakcie prowadzonych badań poszukiwane były odpowiedzi na następujące pytania badawcze: Jakich umiejętności poznawczych i społecznych uczniów klas początkowych dotyczą zadania proponowane w wybranych podręcznikach dla edukacji wczesnoszkolnej? Jakie są spostrzeżenia uczniów klas trzecich na temat podręczników szkolnych, które wykorzystują na zajęciach? Zestawienie dyskursu podręcznikowego z dyskursem uczniowskim wypada na niekorzyść tych pierwszych. Za pozornym konstruktywistycznym założeniem stojącym u podstaw podręcznika stoi jego czysto transmisyjna forma i realizacja. Wypowiedzi dzieci na temat zawartych w podręcznikach zadań oraz sposobów pracy z pakietem również są niezwykle krytyczne. Jak wynika z wniosków płynących z badań, podręcznik staje się tym, co pogłębia przepaść między światem dziecka i światem dorosłego, zabija motywację do nauki, blokuje twórcze działanie.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorSzyller, Aleksandra
dc.date.accessioned2024-01-25T16:59:47Z
dc.date.available2024-01-25T16:59:47Z
dc.date.issued2018
dc.description.financeNie dotyczy
dc.description.number2
dc.description.volume8
dc.identifier.doi10.21697/FP.2018.2.05
dc.identifier.issn2083-6325
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/116116
dc.identifier.weblinkhttps://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/fp/article/view/2818/3179
dc.languagepol
dc.pbn.affiliationeducational sciences
dc.relation.ispartofForum Pedagogiczne
dc.relation.pages59-72
dc.rightsClosedAccess
dc.sciencecloudnosend
dc.titlePodręczniki zintegrowane dla edukacji wczesnoszkolnej – koncepcja autorów a perspektywa uczniowska
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublication