Licencja
Efficient vocabulary teaching techniques among second educational stage students
Abstrakt (PL)
Słownictwo w nauczaniu języka obcego, wraz z innymi komponentami językowymi, jest bardzo ważne. Aby mówić płynnie i być w stanie precyzyjnie używać całej gamy słów i zwrotów, proces jego nauki powinien być skuteczny, zróżnicowany i dobrze przemyślany. Głównym celem niniejszej pracy jest przeanalizowanie, dlaczego przyswajanie słownictwa może być jednym z najtrudniejszych zadań dla uczniów drugiego etapu edukacyjnego szkół podstawowych i jakie metody okazały się skuteczne w tym zakresie. Sformułowano następujące pytanie dydaktyczne: w jaki sposób różne techniki nauczania i uczenia się słownictwa działają w klasie i jakie kroki można podjąć, aby proces ten przebiegał płynnie i systematycznie. Zakłada się, że niniejsza praca odpowie na te pytania, podając różne przykłady, porównując różne badania i osiągnięcia oraz ustalając te najbardziej przydatne. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na technikę mnemotechnik, wykorzystanie fiszek, znaczenie kontekstu, stałych wyrażeń i kolokacji. Rozdział pierwszy poruszy głównie kwestię ważności słownictwa i kluczowego znaczenia uwzględnienia różnorodności uczniów i ich indywidualnych cech percepcji informacji. W związku z tym w niniejszej pracy szczegółowo przeanalizowany zostanie również wpływ języka ojczystego na proces przyswajania języka obcego. Pierwszy rozdział skupi się również na zbadaniu trudności i wyzwań, jakie niesie ze sobą przyswajanie słownictwa, oraz na tym, w jaki sposób nauczyciel może pomóc uczniom przezwyciężyć te trudności, stosując wyżej wymienione i inne odpowiednie algorytmy oparte na tym, jakie słownictwo powinno być realizowane zgodnie z Polską Podstawą Programową. Aby odpowiedzieć na pytanie dydaktyczne postawione w rozdziale drugim, stworzony zostanie pakiet materiałów dydaktycznych oraz przedstawione zostaną różne ćwiczenia, zadania i gry. Ważne jest, że zostaną one stworzone w oparciu o luki i bieżące potrzeby w zakresie materiałów dydaktycznych, tak aby można je było zastosować na lekcjach. Przewiduje się, że ten pakiet materiałów pomoże nauczycielom wprowadzać i ćwiczyć słownictwo w kreatywny, różnorodny i interesujący sposób, a uczniowie będą mogli łatwo i przyjemnie przyswajać materiał do nauki.
Abstrakt (EN)
Vocabulary in teaching a foreign language, abreast with other language components, is highly important. In order to speak fluently and be able to use the whole range of words and phrases accurately, the process of studying it should be efficient, diverse and well thought-out. The primary concern of this paper is to analyse why acquiring vocabulary can be one of the most challenging tasks for upper-primary level students and what methods have proven themselves as effective in this regard. The following didactic question has been formulated for this study: how different techniques of teaching and learning vocabulary work in the classroom and what steps can be taken to make this process go smoothly and systematically. It is hypothesised that this paper will answer these questions by providing various examples, comparing different researches and developments and establishing the most useful ones. Particular attention will be paid to the mnemonics technique, the usage of flashcards, the importance of context, fixed expressions and collocations. Chapter one will mainly raise the issue of vocabulary significance and cruciality of taking into account the diversity of students and their individual features of information perception. In this regard, in this paper the influence of native language on the process of foreign language assimilation will also be studied in detail. The first chapter will also focus on investigating difficulties and challenges that vocabulary gaining brings with it, and how a teacher can help learners overcome these difficulties using the above mentioned and other proper algorithms based on what vocabulary should be implemented in accordance with the Polish Core Curriculum. To answer the didactic question in chapter two, a resource pack will be created and different activities, tasks and games will be introduced. It is crucial that these will be made based on the gaps and current needs in teaching materials so that they will be applicable in lessons. It is predicted that this resource pack will help teachers introduce and exercise vocabulary in a creative, diverse and entertaining way, and students will be able to acquire learning material easily and with pleasure.