Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Nieosiągalna perfekcja - rola Instagrama w kształtowaniu poczucia własnej wartości

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe following work analyses the role of Instagram in shaping self-esteem. It contains an initial description of the history of the platform, its functions, and previous research conducted to determine how social media affect users' self-worth. The diploma paper is mainly based on previous research conducted by specialists in the fields of psychology and psychiatry. The work focuses on the analysis of available filters, trends based on physical appearance, plastic surgery, and technques of editing and retouching content published on Instagram. The theory of social comparison and how noticeable it is on social platforms is also discussed, because it can result in lower self-esteem. Additionally, the phenomena of FOMO and JOMO are presented to show the contrast between a healthy and harmful approach to spending time on social media. The negative effects of using Instagram are presented in the form of a description and analysis of mental disorders closely related to having low self-esteem, including depression and eating disorders. On the contrary, positive actions promoting self-acceptance and adequate self-esteem were analyzed in the context of the platform's responsibility towards its users, the popularity of body positivity trends and mental health accounts, and new features of the platform. A chapter on techniques for dealing with the negative consequences of using Instagram by applying self-care tips in everyday life, introducing digital detox, and promoting the JOMO phenomenon was also added to the work. The research method used for the work was an anonymous survey consisting of fourteen questions. It was sent to participants aged between about eighteen and twenty-five. The results of the study showed a corelation between using Instagram and a tendency for lower self-esteem and problems with self-acceptance.
dc.abstract.plPoniższa praca dotyczy roli Instagrama w kształtowaniu poczucia własnej wartości. Zawiera ona wstępny opis historii platformy, jej funkcji oraz dotychczasowych badań przeprowadzonych w celu określenia, jak social media wpływają na samoocenę użytkowników. Do stworzenia pracy wykorzystane zostały głównie dotychczasowe badania wykonane przez specjalistów z dziedzin psychologicznych oraz psychiatrycznych. Praca skupia się na analizie używanych filtrów, trendów opierających się na wyglądzie fizycznym, operacjach plastycznych oraz sposobów edytowania oraz retuszowania treści publikowanych na Instagramie. Omówiona została również teoria porównań społecznych oraz jej działanie obecne na platformach społecznościowych, ponieważ rezultatem tego może być obniżona samoocena. Dodatkowo przedstawione zostały zjawiska FOMO oraz JOMO, by pokazać kontrast pomiędzy zdrowym, a szkodliwym podejściem do spędzania czasu na social mediach. Negatywne skutki korzystania z Instagrama zostały przedstawione w formie opisu i analizy zaburzeń psychicznych wiążących się ściśle z niską samooceną m.in. depresja czy zaburzenia odżywiania. Za to pozytywne działania promujące samoakceptację oraz adekwatne poczucie własnej wartości zostały przeanalizowane w kontekście odpowiedzialności platformy względem użytkowników, popularności trendów związanych z ciałopozytywnością oraz kont o tematyce zdrowia psychicznego czy nowych funkcji serwisu. Do pracy został dodany również rozdział o technikach radzenia sobie z negatywnymi konsekwencjami używania Instagrama poprzez zastosowanie w codziennym życiu wskazówek self care, wprowadzenia detoksu cyfrowego oraz promowania zjawiska JOMO. Metodą badawczą wykorzystaną na potrzeby pracy była anonimowa ankieta składająca się z czternastu pytań. Została ona wysłana uczestnikom w wieku od około osiemnastego do dwudziestego piątego roku życia. Wyniki badania wykazały zależność między korzystaniem z Instagrama, a tendencją do obniżonej samooceny oraz problemami z samoakceptacją.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
dc.contributor.authorMakuszewska, Anna
dc.date.accessioned2025-01-20T14:55:17Z
dc.date.available2025-01-20T14:55:17Z
dc.date.defence2024-07-03
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-06-22
dc.description.promoterRaczkowska, Agata
dc.description.reviewerRaczkowska, Agata
dc.description.reviewerŁoszewska-Ołowska, Maria
dc.identifier.apd231991
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/165897
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.ensocial media
dc.subject.enself-esteem
dc.subject.eninfluencer
dc.subject.enmental disorders
dc.subject.enmental health
dc.subject.enself care
dc.subject.ensocial comparison theory
dc.subject.plmedia społecznościowe
dc.subject.plsamoocena
dc.subject.plinfluencer
dc.subject.plzaburzenia psychiczne
dc.subject.plzdrowie psychiczne
dc.subject.plself care
dc.subject.plteoria porównań społecznych
dc.titleNieosiągalna perfekcja - rola Instagrama w kształtowaniu poczucia własnej wartości
dc.title.alternativeUnattainable perfection - the role of Instagram in shaping self-esteem
dc.typeBachelorThesis
dspace.entity.typePublication