Licencja
Foreign language teachers’ concerns and beliefs about their preparedness to work with students with dyslexia
Abstrakt (PL)
Uczniowie z różnymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), w tym z dysleksją, są integralną częścią środowiska edukacyjnego. Kluczowe jest zatem opracowanie metod i pomocy, które sprawią, że proces nauczania i uczenia się będzie efektywny dla tych uczniów. Edukacja włączająca i uniwersalne projektowanie uczenia się (UDL) są kluczowe dla zapewnienia dostępności do edukacji dla wszystkich uczniów. Celem niniejszej pracy jest wyjaśnienie koncepcji edukacji włączającej, przybliżenie zagadnienia SPE, specyficznych trudności w uczeniu się (SpLD), ze szczególnym uwzględnieniem dysleksji. Badanie ma na celu analizę przekonań nauczycieli języków obcych na temat ich przygotowania do pracy z uczniami z dysleksją. W pierwszym rozdziale przedstawiono cele edukacji włączającej, a także wyjaśnienie Wielopoziomowego Systemu Wsparcia i UDL oraz omówiono specjalne dostosowania. Kolejny rozdział definiuje i charakteryzuje SPE i SPLD. Trzeci rozdział koncentruje się na uczniach z dysleksją, w tym na ich potrzebach edukacyjnych oraz na omówieniu skutecznych technik i strategii nauczania i uczenia się. Podkreśla również rolę nauczyciela w procesie kształcenia uczniów z dysleksją. Aby odpowiedzieć na pytania badawcze, przeprowadzono ankietę wśród nauczycieli języków obcych. Analizowane dane uwzględniają wyniki uzyskane z tego kwestionariusza. Główne wnioski wskazują, że nauczyciele języków obcych generalnie uważają, że są dobrze przygotowani do pracy z uczniami z dysleksją. Nauczyciele uważają, że posiadają wiedzę na temat dysleksji i są w stanie skutecznie pracować z uczniami z dysleksją. Obawy nauczycieli dotyczące ich przygotowania do nauczania uczniów z dysleksją są niskie. Większość nauczycieli nie odczuwa stresu związanego z pracą z uczniami z dysleksją i zapewnieniem im odpowiednich warunków. Jeśli chodzi o postrzeganie przez nauczycieli gotowości do pracy z uczniami z dysleksją, nauczyciele z wyższym wykształceniem, młodsi i z większym doświadczeniem w nauczaniu uważają, że są lepiej przygotowani do pracy z tymi uczniami. Natomiast doświadczenie w nauczaniu, wiek nauczyciela i poziom ukończonego wykształcenia nie mają wpływu na to, jak nauczyciele postrzegają obawy związane z pracą z uczniami z dysleksją. Badanie pozwoliło stwierdzić, że nauczyciele, którzy uczestniczyli w kursach i szkoleniach dotyczących nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, postrzegają swoje przygotowanie w sposób bardziej pozytywny i odczuwają mniej obaw związanych z nauczaniem uczniów z tymi specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Wyniki tego badania podkreślają znaczenie uczestnictwa w kursach i szkoleniach dotyczących nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W przyszłych badaniach istotne może być porównanie różnych rodzajów kursów, na przykład kursów online oraz kursów stacjonarnych i ich efektywności.
Abstrakt (EN)
Students with different special educational needs (SEN), including dyslexia are integral to the educational environment. Therefore, it is crucial to develop methods and aids that facilitate effective learning and teaching for these individuals. Inclusive education and Universal Design for Learning (UDL) are pivotal components, ensuring accessibility to the learning process for all students. The objective of this thesis is to elucidate the concept of inclusive education, to introduce SEN, specific learning difficulties (SpLDs) with a focus on dyslexia. The research aims to explore foreign language teachers’ beliefs about their preparedness to work with dyslexic learners. The first chapter introduces the objectives of inclusive education, alongside explanations of the Multi-Tiered System of Support and UDL and examines the concept of special accommodations. The subsequent chapter defines and characterises SEN and SPLDs. The third chapter concentrates on students with dyslexia, including their educational requirements and an overview of effective teaching and learning techniques and strategies. It also highlights the teacher's role in facilitating the education of dyslexic students. To answer the research questions, a questionnaire was administered among foreign language teachers. The data analysed includes results from this questionnaire. The main findings indicate that foreign language teachers generally believe they are well-prepared to work with students with dyslexia. Teachers perceive that they have knowledge of dyslexia and they are able to effectively work with these students. Teachers’ concerns about their preparedness to teach students with dyslexia are low. The majority is not stressed about working with dyslexic students and providing accommodations. In terms of teachers’ perception of preparedness to work with students with dyslexia, educators with higher degrees, younger and with more teaching experience believe that they are better prepared to teach students with dyslexia. However, the teaching experience, age of the teacher, and the level of completed education do not have any impact on the teachers’ perception of concerns in terms of working with students with dyslexia. Study found that educators who attended courses and training on teaching students with special educational needs perceive their preparedness more positively and have fewer concerns about teaching learners with this specific learning difficulty. The findings of this study highlight the importance of the participation in the courses and training on teaching students with special educational needs. In further studies, it might be crucial to compare different kinds of courses, for instance, online and face-to-face courses and their effectiveness.