Monografia
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Przezwyciężenie statusowej determinacji karier szkolnych

Uproszczony widok
dc.abstract.plW prezentowanej książce rozważania teoretyczne oraz podporządkowane im pytania i hipotezy badawcze są związane ze zjawiskiem academic resilience, definiowanym jako zwiększone prawdopodobieństwo sukcesu w szkole mimo doświadczania przeciwności spowodowanych przez przypisane cechy jednostki, jej warunki życiowe i przeżycia. Uczniowie określani jako academic resilient utrzymują wysoki poziom osiągnięć szkolnych pomimo obecności stresujących warunków i wydarzeń w trakcie nauki. W pracy przedstawiono nowe podejście do analizy zjawiska academic resilience, w którym uwzględniono nie tylko status społeczny, wyniki egzaminów zewnętrznych oraz różnice indywidualne między uczniami, ale również ich ścieżkę edukacyjną. Zjawisko academic resilience jest ujmowane jako czynnik odgrywający rolę w procesach ruchliwości społecznej oraz procesach selekcji do szkół ponadgimnazjalnych.Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny. W części teoretycznej opisano teorie odnoszące się do procesów ruchliwości w kontekście edukacji oraz wpływu statusu przypisanego na osiągnięcia szkolne. Zaprezentowano również sposoby przezwyciężenia wpływów statusowych oraz przykłady interwencji wobec determinizmu statusowego. Przedstawiono ponadto koncepcję resilience i jedną z jej odmian – academic resilience. Część badawcza pracy zawiera analizy empiryczne odpowiadające na dwa pytania badawcze: jaki jest zakres zjawiska academic resilience i jakie czynniki indywidualne i środowiskowe są skorelowane z edukacyjną ruchliwością w górę?Dane wykorzystane w badaniu pochodzą z projektu „Ścieżki rozwoju edukacyjnego – szkoły ponadgimnazjalne”. W badaniu wzięło udział 5923 uczniów ze 100 liceów ogólnokształcących, 60 średnich szkół zawodowych oraz 40 zasadniczych szkół zawodowych. Badanie miało charakter panelowy. Wykorzystano w nim narzędzia do pomiaru umiejętności (egzaminy zewnętrzne), narzędzia psychologiczne oraz kwestionariusze ucznia z badania PISA (Programme for International Student Assessment).Uzyskane wyniki poszerzyły wiedzę na temat oddziaływania wyników statusowych na osiągnięcia szkolne. Dzięki analizie skali znaczenia czynników statusowych i wyróżnionej grupie resilient uzyskano wsparcie dla głównej tezy, mówiącej, że zjawisko academic resilience występuje i ma znaczenie w procesach przejścia między etapami edukacyjnymi.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorSmulczyk, Marek
dc.date.accessioned2024-01-22T17:07:31Z
dc.date.available2024-01-22T17:07:31Z
dc.date.issued2019
dc.description.financeNie dotyczy
dc.description.physical149
dc.identifier.doi10.31338/UW.9788323539308
dc.identifier.isbn9788323539223
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/135904
dc.identifier.weblinkhttps://www.wuw.pl/product-pol-11926-Przezwyciezenie-statusowej-determinacji-karier-szkolnych-EBOOK.html
dc.languagepol
dc.pbn.affiliationeducational sciences
dc.publisher.ministerialUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.sciencecloudnosend
dc.titlePrzezwyciężenie statusowej determinacji karier szkolnych
dc.typeMonograph
dspace.entity.typePublication