Praca doktorska
Miniatura
Licencja

FairUseKorzystanie z tego materiału możliwe jest zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa. Korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.
 

Educational aspirations in the diaspora. The case of the Chinese in Poland

Uproszczony widok
dc.abstract.enThis work takes the Chinese diaspora in Poland as a case study highlighting larger changes in Chinese migrations and their governance. While until recently the Chinese in Europe have been studied and understood as an archetype ‘trade diaspora’, this work proposes a framework of ‘educational diaspora’ – both to understand the ongoing change from economic to lifestyle migrations among the Chinese in Europe, and to make sense of the growing volume, diversity and significance of educational migrations, which propel this trend. Educational diaspora is adopted here to analyse relevant Chinese migrations through the governmentality framework – a political process of managing both China’s educational resources and the transnational mobility in which they are increasingly embedded. I analyse the interplay of structure and agency behind the process, exploring both the evolving State approach toward control and regulation of mobilities (e.g. through policies supporting relevant migration infrastructure, family capital accumulation, emphasis on markets and capital, and promotion of related value discourse) and the citizens’ response in their exercise of agency as educational migrants. The relevance of migrant agency to diasporic governance and policymaking outcomes is analysed here as the process of place-making in Poland and of the hybrid identities which develop as a result and help to define the new diasporic experience. While there is rich literature on Chinese educational migrations, this work adopts a diaspora framework to facilitate a more comprehensive analysis – on one hand highlighting the importance of migrant agency and on the other the regional development context – which includes economic transformation (in both China and Poland), development of the middle class and its aspirations and the role of capital in regulating emigration flows. This work also contributes to the literature on the Chinese in Central and Eastern Europe, helping to highlight the role of emerging migrant destinations such as Poland in shaping current emigration trends.
dc.abstract.plPraca podejmuje się badania chińskiej diaspory w Polsce jako przykładu szerszych zmian zachodzących w chińskich migracjach oraz ich zarządzaniu. O ile do niedawna Chińczycy w Europie byli badani przede wszystkim jako ‘diaspora handlowa’ w mojej pracy wprowadzam pojęcie ‘diaspory edukacyjnej’ – zarówno w celu zrozumienia stopniowej zmiany z migracji ekonomicznych na lifestylowe, jak również dla przeanalizowania coraz większej liczebności, różnorodności i znaczenia migracji edukacyjnych, napędzających obecny trend. Diaspora edukacyjna zostaje wykorzystana do analizy chińskich migracji poprzez ramy analityczne związane z pojęciem rządomyślności – politycznego procesu zarządzania zarówno chińskimi zasobami edukacyjnymi, jak i transnarodową mobilnością, w której są one coraz mocniej osadzone. Analiza obejmuje wzajemne oddziaływanie struktury i podmiotowości związanej z tym procesem, badając zarówno ewoluujące podejście państwa do kontroli i regulacji mobilności (np. poprzez politykę związaną z infrastrukturą migracyjną, akumulacją kapitału rodzinnego, rosnącym znaczeniem rynku i kapitału oraz promowaniem związanego z tym dyskursu wartości) oraz reakcję obywateli jako migrantów edukacyjnych. Znaczenie podmiotowości migrantów dla zarządzania diasporą oraz realizacji powiązanej polityki jest tutaj analizowane jako proces tworzenia miejsca i hybrydowych tożsamości, które wykształcają się w rezultacie migracji do Polski i kształtują nowe doświadczenia diaspory. Pomimo bogatej literatury dostępnej na temat chińskich migracji edukacyjnych, w mojej pracy wykorzystuję pojęcie diaspory w celu ich pogłębionej i bardziej wszechstronnej analizy - z jednej strony podkreślającej znaczenie podmiotowości migrantów, a z drugiej kontekst rozwoju regionalnego, obejmujący zarówno transformację gospodarczą (w Chinach, jak i w Polsce), rozwój klasy średniej i jej aspiracji oraz rolę kapitału w regulacji przepływów migracyjnych. Praca ta stanowi również wkład w literaturę dotyczącą Chińczyków w Europie środkowo-wschodniej, pomagając uwydatnić rolę nowych kierunków migracyjnych, takich jak Polska, w kształtowaniu aktualnych trendów migracyjnych.
dc.affiliation.departmentWydział Socjologii
dc.contributor.authorKardaszewicz, Krzysztof
dc.date.accessioned2021-08-31T08:22:41Z
dc.date.available2021-08-31T08:22:41Z
dc.date.defence2021-09-20
dc.date.issued2021-08-31
dc.description.additionalLink archiwalny https://depotuw.ceon.pl/handle/item/3995
dc.description.promoterŁodziński, Sławomir
dc.description.promoterSzymańska-Matusiewicz, Grażyna
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/3995
dc.language.isoen
dc.rightsFairUse
dc.subject.enplace-making
dc.subject.engovernmentality
dc.subject.eneducational diaspora
dc.subject.enmigration
dc.subject.enPoland
dc.subject.enChina
dc.subject.pltworzenie miejsca
dc.subject.plrządomyślność
dc.subject.pldiaspora edukacyjna
dc.subject.plmigracja
dc.subject.plPolska
dc.subject.plChiny
dc.titleEducational aspirations in the diaspora. The case of the Chinese in Poland
dc.title.alternativeAspiracje edukacyjne w diasporze. Przypadek społeczności chińskiej w Polsce
dc.typeDoctoralThesis
dspace.entity.typePublication