Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Ewolucja form prezentacji polityków i programów wyborczych w Polsce na przykładzie wyborów parlamentarnych w 1991 r. i 2023 r.

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe master thesis analyses the changes in the presentation of politicians and election programs over the past 32 years. The author focuses on the election campaigns leading up to the first fully democratic parliamentary elections in Poland on October 27, 1991, and the most recent elections on October 15, 2023. The study begins with an overview of key theories in political communication, political advertising, and the relationship between media and politics. It then delves into the social, historical, and political contexts of the 1991 and 2023 parliamentary elections, along with a description of the media environment, system, and market during these periods. Using this theoretical and contextual foundation, the author analyses materials from election committees—such as campaign spots and leaflets—and media coverage, specifically selected editions of the weekly newspapers Wprost and Polityka. This analysis examines how election programs and politicians were presented, considering all political topics related to the elections. In conclusion, the author presents the research findings, highlighting the changes that have occurred in these forms of presentation and suggesting possible trends for the future.
dc.abstract.plPraca stanowi analizę zmian, jakie zaszły w prezentowaniu polityków i programów wyborczych na przestrzeni 32 lat. W tym przypadku autor skupia się na kampanii wyborczej poprzedzającej pierwsze w pełni demokratyczne wybory parlamentarne w Polsce, które miały miejsce 27 października 1991 roku oraz kampanii poprzedzającej ostatnie wybory parlamentarne, które miały miejsce 15 października 2023 roku. Autor najpierw przedstawia najważniejsze teorie związane z komunikowaniem politycznym, reklamą polityczną oraz relacjami media-polityka. Następnie charakteryzuje kontekst społeczny, historyczny oraz polityczny wyborów parlamentarnych w 1991 oraz w 2023 roku. Dokonuje także opisu otoczenia, systemu i rynku medialnego w tych latach. Baza teoretyczna i kontekstowa prowadzą autora do analiz materiałów przygotowanych zarówno przez komitety wyborcze – czyli spoty wyborcze oraz materiały ulotne, jak i przez media – w tym przypadku wybrane wydania tygodników „Wprost” i „Polityka” – pod kątem prezentacji programów wyborczych i polityków, uwzględniając przy tym całą tematykę polityczną powiązaną z wyborami. Na końcu autor prezentuje konkluzje z badań, uchwycając przy tym zmiany, jakie zaszły w badanych formach i wyznaczając przy tym możliwe tendencje na przyszłość.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
dc.contributor.authorSak, Dominik
dc.date.accessioned2025-01-09T12:42:53Z
dc.date.available2025-01-09T12:42:53Z
dc.date.defence2024-07-12
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-06-21
dc.description.promoterBiskup, Bartłomiej
dc.description.reviewerBiskup, Bartłomiej
dc.description.reviewerAnnusewicz, Olgierd
dc.identifier.apd229308
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/162004
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enpolitical communication
dc.subject.enpolitical advertising
dc.subject.enpolitical marketing
dc.subject.enelection campaign
dc.subject.en1991 parliamentary elections
dc.subject.en2023 parliamentary elections
dc.subject.enelection spots
dc.subject.enelection leaflets
dc.subject.enopinion weeklies
dc.subject.plkomunikowanie polityczne
dc.subject.plreklama polityczna
dc.subject.plmarketing polityczny
dc.subject.plkampania wyborcza
dc.subject.plwybory parlamentarne 1991 r.
dc.subject.plwybory parlamentarne 2023r.
dc.subject.plspoty wyborcze
dc.subject.plulotki wyborcze
dc.subject.pltygodniki opinii
dc.titleEwolucja form prezentacji polityków i programów wyborczych w Polsce na przykładzie wyborów parlamentarnych w 1991 r. i 2023 r.
dc.title.alternativeThe evolution of politicians' presentations and electoral programs in Poland: a comparative study of the 1991 and 2023 parliamentary elections
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication