Strategie propagandowe w filmie animowanym w okresie II wojny światowej

Uproszczony widok
dc.abstract.plPrzedmiotem rozprawy są najważniejsze strategie propagandowe wykorzystywane w filmie animowanym w okresie II wojny światowej. Jej celem jest analiza okresu II wojny światowej jako odrębnego etapu w dziejach animacji filmowej oraz poszerzenie i wzbogacenie wiedzy dotyczącej historii filmu animowanego. Podstawowy materiał źródłowy służący do zbadania podjętej tematyki stanowią filmy animowane powstałe w okresie trwania II wojny światowej, w następujących krajach: Chiny, Czechosłowacja, Egipt, Francja, Grecja, Japonia, Holandia, Kanada, Stany Zjednoczone, Trzecia Rzesza, Wielka Brytania, Włochy i ZSRR. Podczas badań dodatkowymi, cennymi materiałami były również m.in. plakaty, ulotki, karykatury z gazet, komiksy oraz różne formy filmowe takie jak kroniki, filmy aktorskie czy dokumentalne. Ważnym materiałem źródłowym były również relacje osób – producentów, reżyserów, animatorów czy plastyków – bezpośrednio uczestniczących w procesie produkcji omawianych filmów animowanych. Analizę i interpretację filmów poprzedza wprowadzenie. Po wyjaśnieniu jak w dysertacji rozumiane są terminy propaganda i strategia, omówiona zostaje historia propagandy w filmach animowanych przed II wojną światową, która wskazuje na nierozerwalny związek tej dziedziny sztuki z działaniami perswazyjnymi. Opisana zostaje także metodologia pracy uwzględniająca perspektywę antropologiczną oraz animation studies. Pierwszy rozdział dysertacji dotyczy strategii, która miała wprowadzić społeczeństwo w sprawy wojny i ukształtować odpowiedni stosunek obywateli do odbywających się działań na frontach II wojny światowej. Analizie i interpretacji poddane zostały filmy wyprodukowane w krajach o dwóch odmiennych systemach politycznych – Stanach Zjednoczonych i Związku Radzieckim. „Bajkowa propaganda” to tytuł drugiego rozdziału, który opisuje strategię stosowaną w filmach animowanych produkowanych w Trzeciej Rzeszy. Zakładała ona, że propaganda nie powinna bezpośrednio odnosić się do walk na froncie, ale być ukryta pod postacią alegorycznej bajki. W okresie II wojny światowej prawie każde państwo zaangażowane w działania zbrojne posługiwało się figurą wroga w celu realizacji swojej polityki zewnętrznej i wewnętrznej. Była to także jedna z podstawowych strategii propagandowych w filmach animowanych. W poświęconym obrazowi wroga trzecim rozdziale dysertacji zostały zestawione krótkometrażowe animacje z trzech kinematografii: brytyjskiej, radzieckiej oraz amerykańskiej. Czwarty rozdział pracy jest poświęcony strategii propagandowej skoncentrowanej na przekazywaniu informacji. Była ona charakterystyczna przede wszystkim dla państw alianckich. Analizie i interpretacji zostały poddane zarówno filmy skierowane do widowni cywilnej jak i do żołnierzy znajdujących się na froncie. Rolę komizmu w działaniach propagandowych przedstawia piąty rozdział pracy. Koncentruje się on na kinie amerykańskim, które już w swoich pionierskich latach było skupione na tworzeniu rozrywki, a film miał za zadanie przede wszystkim rozśmieszyć widzów. Ostatni rozdział dysertacji poświęcony jest propagandzie, która do swoich działań wykorzystuje przeszłość. Strategia ta była powszechnie wykorzystywana we Włoszech, które Benito Mussolini uważał za spadkobiercę tradycji starożytnego Rzymu. Umiejętności twórców animacji były chętnie wykorzystywane do realizacji filmów edukacyjnych, które bardzo często przyjmowały formę animowanej propagandy „kartograficznej”. Pracę kończy podsumowanie będące zebraniem wniosków wynikających z poszczególnych rozdziałów. Przedstawiony zostaje różnorodny charakter filmu animowanego w czasie II wojny światowej oraz jego specyfika na tle innych mediów. Szczególna uwaga zostaje zwrócona na wpływ jaki omawiany okres wywarł na powojenną produkcję filmów animowanych, a także na język animacji.
dc.abstract.plThe subject of the doctoral dissertation is the most important propaganda strategies used in animated film during World War II. The dissertation is devoted to animated cinema in those countries that produced animated films in spite of intense military operations. Its purpose is to analyse World War II as a separate stage in the history of animated film and to expand and enrich knowledge about this period. The main source material for researching the topic is animated films created during World War II in the following countries: China, Czechoslovakia, Egypt, France, Greece, Japan, the Netherlands, Canada, the United States, the Third Reich, Great Britain, Italy and Soviet Union. During the research, additional, valuable materials also included posters, flyers, newspaper caricatures, comic strips and various forms of film such as newsreels, live-action films and documentaries. An important source material was also the accounts of people - producers, directors, animators and artists - directly involved in the production process of the animated films in question. On their basis, the figure of the animation creator was portrayed. In his work, he had to show particular precision and patience, and during the war he additionally had to work under difficult and stressful conditions. The analysis and interpretation of the films is preceded by an introduction. The author explains how the terms propaganda and strategy were understood in the dissertation. The history of propaganda in animated films before World War II is also discussed, pointing to the inseparable link between animated film and persuasive action. The methodology of the work is also described, taking into account anthropological perspectives and animation studies. The first chapter of the dissertation deals with the strategy that was to introduce society to the issues of war and to shape the appropriate attitude of citizens activities taking place on the fronts of World War II. “Propaganda à la fairy tale” is the title of the second chapter, which describes the strategy used in animated films produced in the Third Reich. It assumed that propaganda should not directly refer to fighting at the front, but be hidden under the form of an allegorical fairy tales. During World War II, almost every state involved in military action used the figure of the enemy to implement its external and internal policies. It was also one of the basic propaganda strategies in animated films. In the third chapter of the dissertation, dedicated to the image of the enemy, short animations from three cinematographies are presented: British, Soviet and American. The fourth chapter of the thesis is devoted to a propaganda strategy focused on the transmission of information. This was primarily characteristic of the Allied states. Films both for civilian audiences and soldiers at the front were analysed and interpreted. The role of comedy in propaganda is presented in the fifth chapter of the thesis. It focuses on American cinema, which in its pioneering years was already focused on creating entertainment, with the film's primary purpose being to make the audience laugh. The final chapter of the dissertation is devoted to propaganda using history for its effect. This strategy was widely used in Italy, which Benito Mussolini saw as the successor to the tradition of ancient Rome. The skills of animation filmmakers were used to make educational films, which very often took the form of animated 'cartographic' propaganda. The work concludes with a summary which is a compilation of the conclusions drawn from the individual chapters. Particular attention is paid to the impact that this period had on post-war animation film production, as well as on the language of animation. The summary also attempts to answer the questions of whether the strategies depicted were later reflected in peacetime, how individual countries moved away from wartime propaganda and whether they adapted it to new purposes.
dc.affiliation.departmentWydział Polonistyki
dc.contributor.authorMróz, Michał
dc.date.accessioned2023-06-20T06:45:07Z
dc.date.available2023-06-20T06:45:07Z
dc.date.defence2023-06-22
dc.date.issued2023-06-20
dc.description.promoterKuśmierczyk, Seweryn
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/4629
dc.language.isopl
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.plKaczor Daffy
dc.subject.plKrólik Bugs
dc.subject.plLen Lye
dc.subject.plNorman McLaren
dc.subject.plZSRR
dc.subject.plIII Rzesza
dc.subject.plPopeye
dc.subject.plDonald Duck
dc.subject.plHans Fischerkoesen
dc.subject.plagitacja
dc.subject.plJohn Halas
dc.subject.plmanipulacja
dc.subject.plpropaganda
dc.subject.plII wojna światowa
dc.subject.plFilm animowany
dc.subject.plDaffy Duck
dc.subject.plBugs Bunny
dc.subject.plNorman McLaren
dc.subject.plSoviet Union
dc.subject.plThird Reich
dc.subject.plHans Fischerkoesen
dc.subject.plpropaganda
dc.subject.plWorld War II
dc.subject.plAnimated film
dc.titleStrategie propagandowe w filmie animowanym w okresie II wojny światowej
dc.title.alternativePropaganda strategies in an animated film during World War II
dc.typeDoctoralThesis
dspace.entity.typePublication