Loud Minority: Black Performances and Performances of Blackness in 1970s America

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe main focus of the study is the phenomenon known as blaxploitation film, or Black action film of the 1970s, a style of exploitation filmmaking focussed on Black protagonists, usually in distinctly Black contexts (especially urban ghettoes). Blaxploitation is distinguished for facilitating access into the film industry for Black artists and professionals at a time when Hollywood was still by and large “racially” segregated. Scholars tend to credit films associated with the genre with providing American film producers with the means to shore up their profits during an economically challenging period, while deriding its supposedly detrimental effect on the moral constitution of Black youth as well as their cultural and social degradation. The purpose of this study is thus to set blaxploitation in its proper social and historical context, verify its actual economic and cultural impact, and analyse the continuity of themes, tropes, and formal devices within Black cinematic representation before and after the 1970s in order to assess the role the genre played in the moulding of the cinematic image of Blackness.
dc.abstract.plGłównym obiektem analizy podjętej w niniejszej rozprawie jest nurt kinematografii amerykańskiej określany mianem „blaxploitation”, czyli Czarne kino akcji lat 70. XX wieku, rodzaj kina eksploatacji skupiający się na Czarnych bohaterach, zwykle umiejscowionych w jednoznacznie Czarnych kontekstach (zwłaszcza w miejskich gettach). Nurt blaxploitation ułatwił dostęp do przemysłu filmowego Czarnym artystom i pracownikom w czasach, gdy w Hollywood w znacznym stopniu panowała jeszcze segregacja „rasowa”. Badacze zazwyczaj przypisują filmom kojarzonym z tym gatunkiem zasługę dostarczenia amerykańskim producentom filmowym źródła łatwych zysków w trudnym finansowo okresie, jednocześnie wytykając blaxploitation rzekomo szkodliwy wpływ moralny i pogłębianie kulturowej i społecznej degradacji Czarnej młodzieży. Celem niniejszego opracowania jest zatem osadzenie kina z nurtu blaxploitation we właściwym mu kontekście społecznym i historycznym, zweryfikowanie jego faktycznej roli ekonomicznej i kulturowej, a także przeanalizowanie ciągłości tematów, tropów i rozwiązań formalnych w Czarnym kinie amerykańskim przed latami 70. i po nich celem określenia roli, jaką blaxploitation odegrało w kształtowaniu filmowego obrazu Czerni.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział „Artes Liberales”
dc.contributor.authorGórny, Antoni
dc.date.accessioned2023-04-05T09:13:11Z
dc.date.available2023-04-05T09:13:11Z
dc.date.defence2023-04-20
dc.date.issued2023-04-05
dc.date.submitted2023-04-04
dc.description.additionalLink archiwalny https://depotuw.ceon.pl/handle/item/4524
dc.description.promoterSzklarski, Bohdan
dc.description.promoterOleszczyk, Michał
dc.description.reviewerSkurowski, Piotr
dc.description.reviewerZawadka, Beata
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/4524
dc.languageen
dc.language.isoen
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enrace
dc.subject.engender in film
dc.subject.enexploitation film
dc.subject.enAfrican American film
dc.subject.enAmerican film
dc.subject.enAfrican American culture
dc.subject.enrasa
dc.subject.enpłeć w kinie
dc.subject.enkino eksploatacji
dc.subject.enkino afroamerykańskie
dc.subject.enkino amerykańskie
dc.subject.enkultura afroamerykańska
dc.titleLoud Minority: Black Performances and Performances of Blackness in 1970s America
dc.title.alternativeGłośna mniejszość. Spektakle Czarnych i spektakle Czerni w Ameryce lat 70. XX w.
dc.typeDoctoralThesis
dspace.entity.typePublication