Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Porównanie kompetencji językowych u bliźniąt różnopłciowych w wieku trzech lat – studium przypadku

Uproszczony widok
dc.abstract.plW wielu publikacjach występują informacje dotyczące płci jako czynnika, który może wpłynąć na rozwój mowy, ale brakuje wyjaśnienia, dlaczego płeć jest kompatybilna z nabywaniem języka. W tej pracy analizie zostały poddane spontaniczne wypowiedzi dzieci, jak również znajomość rzeczowników, czasowników, przymiotników. Ważną kwestią jest zbadanie, jak duże różnice pojawiły się w zdolnościach językowych u dzieci oraz na czym one polegają. Został również omówiony proces kształtowania się mowy ze szczególnym uwzględnieniem początkowych etapów oraz jej biologiczne aspekty. Niniejsza publikacja stanowiła próbę odpowiedzi na pytanie, czy płeć ma znaczenie, jeśli chodzi o kompetencję językową. Wykorzystana metoda badawcza to studium przypadku, w której użyto następujących technik: wywiadu, analizy dokumentacji, obserwacji. Badacze, którzy spekulują nad rozwojem mowy dzieci, wykazali istotne różnice wynikające z płci. Twierdzą, że dziewczynki ze względu na lepszy kontakt z matką, relacje między budową mózgu, inną anatomię są bardziej przystosowane społecznie oraz ich mowa znacznie lepiej się rozwija. W przypadku przebadanych dzieci to chłopiec produkował więcej słów i był bardziej komunikatywny, za to dziewczynka wykazała się lepszą kompetencją językową. Produkowała dłuższe i sensowniejsze wypowiedzi.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Polonistyki
dc.contributor.authorAntoniak, Julia
dc.date.accessioned2025-01-09T12:43:53Z
dc.date.available2025-01-09T12:43:53Z
dc.date.defence2024-03-08
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2023-07-13
dc.description.promoterDróżdż-Łuszczyk, Katarzyna
dc.description.reviewerDróżdż-Łuszczyk, Katarzyna
dc.description.reviewerSadowska, Elżbieta
dc.identifier.apd226128
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/162421
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.plrozwój mowy dziecka
dc.subject.plkompetencja językowa
dc.subject.pllogopedia
dc.subject.pljęzyk
dc.subject.plbliźnięta różnopłciowe
dc.subject.plróżnic rozwojowe
dc.titlePorównanie kompetencji językowych u bliźniąt różnopłciowych w wieku trzech lat – studium przypadku
dc.title.alternativeComparison of language competences in opposite-sex twins aged three years - a case study
dc.typeBachelorThesis
dspace.entity.typePublication