Artykuł w czasopiśmie
Ładowanie...
Miniatura
Licencja

CC-BY-NC-NDCC-BY-NC-ND - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych
 

Elastyczność popytu na lokalny transport zbiorowy w polskich miastach

Uproszczony widok
cris.lastimport.scopus2024-02-12T20:04:42Z
dc.abstract.enAfter 1990, the number of local public transport passengers has been systematically decreasing at the expense of individual transport, which led to an increase in traffic congestion and deterioration of air quality in cities. However, for the last few years, a reversal of this trend has been observed in some cities. The article, using the data on the present number and recent changes in the number of passengers in nearly 100 Polish cities, discusses regression models to explain the factors influencing the diversity of demand for public transport services and its dynamics. The independent variables of the model refer both to the characteristics of cities (their socio-economic environment) and the organisation of services (e.g. organisational and legal forms of local transport companies, tariff policies, etc.). The results show that the density of the public transport network is the most significant factor explaining variation of the demand, while the level of ticket prices is almost insignificant. Demand in the largest cities has also recently been on the increase, but the relationship between the demand and the population size of the city is not a linear one.
dc.abstract.plPo 1990 roku liczba pasażerów lokalnego transportu zbiorowego systematycznie obniżała się przy jednoczesnym wzroście mieszkańców korzystających z transportu indywidualnego, co przyczyniało się do wzrostu zatłoczenia ulic i pogarszania jakości powietrza w miastach. Od co najmniej kilku lat w niektórych miastach obserwujemy odwrócenie tego trendu. Artykuł odwołuje się do wyników podobnych badań prowadzonych wcześniej w innych krajach. W części empirycznej, posługując ię danymi o liczbie i zmianach liczby pasażerów w blisko 100 miastach Polski, przedstawia modele regresji, które wyjaśniają czynniki wpływające na zróżnicowanie wielkości popytu na usługi transportu zbiorowego i jego dynamikę. Zmienne niezależne modelu odnoszą się zarówno do charakterystyki miast (ich środowiska społeczno-ekonomicznego), jak i organizacji usługi (np. formy organizacyjno-prawnej, polityki taryfowej itp.). Wyniki wskazują, że największe znaczenie dla wielkości popytu ma gęstość sieci połączeń transportu publicznego, natomiast niemal bez znaczenia jest wysokość opłat za bilety. Popyt wyraźnie wzrasta także w miastach największych, ale zależność między popytem i liczbą mieszkańców nie ma charakteru zależności liniowej.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Geografii i Studiów Regionalnych
dc.affiliation.otherKatedra Rozwoju i Polityki Lokalnej
dc.contributor.authorBrzózka, Agata
dc.contributor.authorSwianiewicz, Paweł
dc.date.accessioned2024-01-24T22:32:46Z
dc.date.available2024-01-24T22:32:46Z
dc.date.issued2020
dc.date.openaccess12
dc.description.accesstimeAFTER_PUBLICATION
dc.description.financePublikacja bezkosztowa
dc.description.number2 (80)
dc.description.versionFINAL_PUBLISHED
dc.identifier.doi10.7366/1509499528004
dc.identifier.issn1509-4995
dc.identifier.orcid0000-0003-4665-482X
dc.identifier.orcid0000-0002-1890-6738
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/105946
dc.identifier.weblinkhttp://studreg.uw.edu.pl/pl/archiwum,elastycznosc-popytu-na-lokalny-transport-zbiorowy-w-polskich-miastach
dc.languagepl
dc.pbn.affiliationsocio-economic geography and spatial management
dc.relation.ispartofStudia Regionalne i Lokalne
dc.relation.pages67-91
dc.rightsCC-BY-NC-ND
dc.sciencecloudnosend
dc.share.typeOPEN_JOURNAL
dc.subject.enlocal public transport
dc.subject.endemand elasticity
dc.subject.enprice flexibility
dc.subject.enlocal government
dc.subject.enPoland
dc.subject.pltransport zbiorowy
dc.subject.plelastyczność popytu
dc.subject.plelastyczność cenowa
dc.subject.plsamorząd lokalny
dc.subject.plPolska
dc.titleElastyczność popytu na lokalny transport zbiorowy w polskich miastach
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublication