Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja
Tworzenie dłuższych wypowiedzi przez dzieci z ASD
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy było sprawdzenie, jak dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu tworzą dłuższe wypowiedzi oraz porównanie ich umiejętności w tym zakresie z umiejętnościami dzieci neurotypowych. Zakres badań obejmował elementy makrostruktury narracji oraz częściowo mikrostruktury. Przedmiotem badań były dłuższe wypowiedzi dzieci obu grup. Praca składa się z czterech części. W pierwszej części zostały opisane podstawy teoretyczne z zakresu periodyzacji rozwoju mowy w ujęciu Józefa Porayskiego-Pomsty, kompetencji narracyjnej, języka mówionego, sposobów komunikacji oraz wybranych aspektów podsystemu składniowego. W kolejnej części zostały opisane podstawy teoretyczne, związane z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń językowych. Kolejną część stanowią metodyczne podstawy badań, w tym cel badań, założenia oraz zasady gromadzenia materiału badawczego. Ostatnią część stanowią wyniki i analiza zebranego materiału. Praca kończy się podsumowaniem przeprowadzonych badań. |
dc.affiliation | Uniwersytet Warszawski |
dc.affiliation.department | Wydział Polonistyki |
dc.contributor.author | Ruśkowska, Natalia |
dc.date.accessioned | 2025-01-09T12:49:44Z |
dc.date.available | 2025-01-09T12:49:44Z |
dc.date.defence | 2024-07-08 |
dc.date.issued | 2024 |
dc.date.submitted | 2024-06-24 |
dc.description.promoter | Siudzińska, Natalia |
dc.description.reviewer | Siudzińska, Natalia |
dc.description.reviewer | Stępień, Marzena |
dc.identifier.apd | 233718 |
dc.identifier.uri | https://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/165127 |
dc.language | pl |
dc.language.other | en |
dc.publisher | Uniwersytet Warszawski |
dc.rights | ClosedAccess |
dc.subject.pl | zaburzenia ze spektrum autyzmu |
dc.subject.pl | kompetencja językowa |
dc.subject.pl | kompetencja narracyjna |
dc.subject.pl | zależności przyczynowo-skutkowe |
dc.title | Tworzenie dłuższych wypowiedzi przez dzieci z ASD |
dc.title.alternative | Creating Longer Utterances by Children with ASD |
dc.type | MasterThesis |
dspace.entity.type | Publication |