Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Społeczna działalność Instytutu Propagandy Sztuki na przykładzie II Międzynarodowej Wystawy Plastyczek

Uproszczony widok
dc.abstract.enIn this master's thesis, I described the activities of the Institute of Art Propaganda, which operated in the 1930s in Warsaw. I recreated the situation in the Warsaw artistic community during the formation of the Institute. I showed the activity IPS in the context of one selected exhibition - the 2nd International Exhibition of Women Artists, which took place in October 1934. The exhibition program implemented the exhibition and social assumptions of the Institute, the exhibition received wide attention in reviews, deepening the discussion on the validity of organizing exhibitions of women's art. I outlined the beginnings of exhibitions by women artists in Poland and tried to isolate the key reasons for the absence of women artists in the history of art. I mentioned the most important demands of female scientists issues of women's art and feminist art. I summarized the artistic careers of several Polish artists exhibiting their works at the 2nd MWP in order to show the individual stories of several women who struggled with established stereotypes in the artistic environment, additionally in the new situation of professionalization of women's professional work.
dc.abstract.plW niniejszej pracy magisterskiej opisałam działalność Instytutu Propagandy Sztuki, który funkcjonował w latach 30. XX w Warszawie. Odtworzyłam sytuację w warszawskim środowisku artystycznym w okresie kształtowania się Instytutu. Ukazałam działalność IPS-u w kontekście jednej wybranej wystawy - II Międzynarodowej Wystawy Plastyczek, która odbyła się w październiku 1934 r. Program wystawy realizował założenia wystawiennicze i społeczne Instytutu, wystawa odbiła się szerokim echem w recenzjach pogłębiając dyskusję nad zasadnością organizacji wystaw sztuki kobiet. Nakreśliłam początki wystaw artystek w Polsce i starałam się wyodrębnić kluczowe powody nieobecności artystek w historii sztuki. Przywołałam najważniejsze postulaty naukowczyń zajmujących się problematyką sztuki kobiet i sztuki feministycznej. Streściłam karierę artystyczną kilku polskich artystek wystawiających swoje dzieła na II MWP, aby ukazać indywidualną historię kilku kobiet, które zmagały się z ugruntowanymi stereotypami w środowisku artystycznym, dodatkowo w nowej sytuacji jaką była profesjonalizacja pracy zawodowej kobiet.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Nauk o Kulturze i Sztuce
dc.contributor.authorRezmer, Weronika
dc.date.accessioned2025-01-09T12:47:01Z
dc.date.available2025-01-09T12:47:01Z
dc.date.defence2023-12-21
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023-12-18
dc.description.promoterLachowski, Marcin
dc.description.reviewerLachowski, Marcin
dc.description.reviewerLajus, Agnieszka
dc.identifier.apd229038
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/163820
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enArt Propaganda Institute
dc.subject.enwomen's art
dc.subject.enfeminist art
dc.subject.enart of the interwar period
dc.subject.enWarsaw artistic community in the 1930s.
dc.subject.plInstytut Propagandy Sztuki
dc.subject.plsztuka kobiet
dc.subject.plsztuka feministyczna
dc.subject.plsztuka dwudziestolecia międzywojennego
dc.subject.plwarszawskie środowisko artystyczne w latach 30. XX w.
dc.titleSpołeczna działalność Instytutu Propagandy Sztuki na przykładzie II Międzynarodowej Wystawy Plastyczek
dc.title.alternativeThe social activities of the Institute of Art Propaganda as an example 2nd International Exhibition of Female Artists
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication