Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Psychotherapy skills training and skill mastery, self-efficacy, trainee therapist’s anxiety among undergraduate psychology students

Autor
Gridina, Anna-Lyubov
Promotor
Styła, Rafał
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Wprowadzenie. Szkolenia dla studentów i absolwentów psychologii odgrywają kluczową rolę w procesie kształcenia przyszłych psychologów oraz psycoterapeutów, wspierając rozwój ich umiejętności. Badania pokazują, że trening umiejętności psychologicznych znacząco wpływa na rozwój kompetencji terapeutycznychi (Hill i in., 2002). Niniejsza praca skupia się na rozwijaniu umiejętności psychoterapeutycznych u studentów psychologii, zwłaszcza w zakresie opanowania technik terapeutycznych, wzmacniania poczucia własnej skuteczności oraz radzenia sobie z lękiem związanym z pracą terapeuty. Metoda. Badanie przeprowadzono w schemacie quasi-eksperymentalnym na grupie 55 studentów psychologii z Uniwersytetu Warszawskiego. Uczestnicy wzięli udział w trzydniowym treningu, podczas którego zdobywali i ćwiczyli umiejętności psychoterapeutyczne w scenariuszach opartych na odgrywaniu ról. W analizie badania uwzględniono następujące kluczowe zmienne: opanowanie umiejętności, mierzone za pomocą kwestionariusza ETT (Evaluation of Therapeutic Techniques), lęk terapeuty, mierzony za pomocą kwestionariusza TAQ (Therapist’s anxiety Questionnaire), poczucie własnej skuteczności, mierzone za pomocą kwestionariusza CASES-G (Counseling Activity Self-Efficacy Scales). Wyniki. Wyniki badania wskazują, że trening miał średni efekt w zakresie rozwoju umiejętności psychoterapeutycznych, duży efekt w zakresie wzrostu poczucia własnej skuteczności oraz niewielki efekt w redukcji poziomu lęku terapeutycznego. Analiza danych wykazała również średnią korelację między odczuwanym lękiem a poczuciem własnej skuteczności. Natomiast, badanie nie potwierdziło mediacji poprzez zmiany poziomu lęku w relacji między poczuciem własnej skuteczności przed i po treningu. Dyskusja. Wyniki badania są zgodne z pierwotnymi badaniami przeprowadzonymi przez Hill i in. (2007) zarówno pod względem założeń metodologicznych, jak i koncepcji zajęć szkoleniowych dla studentów. Ponadto badanie wskazuje na możliwość sformułowania nowych hipotez dotyczących relacji między poczuciem własnej skuteczności a poziomem lęku.

Abstrakt (EN)

Introduction. In the field of psychotherapy education, training for undergraduates is vital for aspiring psychologists and psychothetherapists to develop their skills. Research shows that psychotherapy skills training has a significant impact on the development of these skills (Hill et al., 2002) The thesis examines the process of developing psychotherapy skills among psychology students, focusing on skill mastery, therapist's self-efficacy and managing anxiety. Method. The research was conducted in a quasi￾experimental study scheme with a group of 55 psychology students studying at the University of Warsaw. Study included participants’ engagement in the 3-day training program, where trainees learned and utilized psychotherapy skills in a role-play scenarios. The following variables were included in the study analysis: skill mastery, measured by Evaluation of Therapeutic Techniques (ETT) questionnaire, anxiety, measured by the Therapist’s anxiety Questionnaire (TAQ), and self-efficacy, measured by the Counseling Activity Self-Efficacy Scales (CASES-G). Results. The study outcomes have confirmed medium effect of the training on skill development, large effect of the training of self-efficacy and low training effect on therapist’s anxiety decrease. Findings also demonstrate medium correlation between therapist’s anxiety and self-efficacy. However, the mediation by changes in anxiety levels in the relationship between pre￾training and post-training self-efficacy was not confirmed in the study. Discussion. This study's results align with the original studies by Hill et al., (2007) in terms of study design and undergraduates training class idea. The study also suggest new hypotheses about the interplay between self-efficacy and anxiety.

Słowa kluczowe PL
Trening umiejętności terapeutycznych
rozwój umiejętności
lęk odczuwany przez terapeutę
poczucie własnej skuteczności terapeuty
Inny tytuł
Wpływ treningu umiejętności psychoterapeutycznych na rozwój umiejętności, poczucie własnej skuteczności, oraz lęku wśród studentów psychologii
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-12-18
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty