Licencja
Historie ,,Naszego Domu” – próba projektu partycypacyjnego z mieszkańcami i mieszkankami
Abstrakt (PL)
W rozdziale pierwszym swojej pracy magisterskiej omawiam zmiany zachodzące w postrzeganiu dziecka i dzieciństwa na przestrzeni lat i tego, jak aktualnie podejmowane są próby emancypowania tej grupy przy pomocy projektów społecznych, które analizuję przez pryzmat własnego działania. Przedstawiam idee Falskiej i Korczaka, które w drugim rozdziale odnoszę do działalności ,,Naszego Domu” i tego jak zmienia(ł) się od powstania aż do teraz. Sprawdzam, jak wypracowane przez tę parę pedagogów praktyki rezonują z obecną sytuacją. W rozdziale trzecim opisuję swój projekt: ,,Nasze historie, prawdziwie zmyślone. Spotkania z Maryną Falską”, realizowany z mieszkańcami i mieszkankami domu dziecka ,,Nasz Dom”. Zaś w rozdziale czwartym poddaję proces krytycznemu namysłowi.
Abstrakt (EN)
In the first chapter of my master's thesis, I discuss the changes in the perception of children and childhood over the years and how current efforts aim to emancipate this group through social projects, which I analyze through the lens of my own work. I present the ideas of Falska and Korczak, which I relate in the second chapter to the activities of ,,Nasz Dom and how it has evolved from its inception to the present. I explore how the practices developed by these two educators resonate with the current situation. In the third chapter, I describe my project: ,,Nasze historie prawdziwie zmyślone. Spotkania z Maryną Falską, which was realized with the residents of the children's home ,,Nasz Dom. Finally, in the fourth chapter, I critically reflect on the process.