Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Dystopische Weltentwürfe in der Gegenwartsdramatik (George Taboris „Frühzeitiges Ableben“, Constanze Dennigs „Exstasy Rave“ und Elias Canettis „Die Befristeten“)

dc.abstract.enThis work analyses a selection of contemporary dramas that portray dystopian conceptions of reality. The background to the events in George Tabori’s „Premature Demise and „Exstasy Rave by Constanze Dennig are set in the 2060s and 2030s respectively. Elias Canetti’s „The Numbered refers to an unspecified future. The central theme of all the dramas discussed is old age. The problem of death is also strongly present. The analysis shows that each of the works depicts the problem of ageing in a pessimistic or even tragic way. The work also raises other issues relevant to the texts in question, centring on all-encompassing state control and disturbed interpersonal relationships.
dc.abstract.languagede
dc.abstract.otherDie vorliegende Arbeit analysiert eine Auswahl zeitgenössischer Dramen, die dystopische Vorstellungen von der Realität darstellen. Der Hintergrund der Ereignisse in „Frühzeitiges Ableben George Taboris und in „Extasy Rave Constanze Dennigs ist in den 2060er und in den 2030er Jahren angesiedelt. „Die Befristeten von Elias Canetti bezieht sich auf eine nicht näher spezifizierte Zukunft. Das zentrale Thema aller besprochenen Bühnenwerken ist das Alter. Stark präsent ist auch das Problem des Todes. Die Analyse zeigt, dass in jedem der Werke das Problem des Alterns auf pessimistische oder sogar tragische Weise dargestellt wird. Das Werk wirft auch andere Fragen auf, die für die betreffenden Dramen von Bedeutung sind. Im Mittelpunkt stehen die allumfassende staatliche Kontrolle und gestörte zwischenmenschliche Beziehungen.
dc.abstract.plNiniejsza praca stanowi analizę wybranych dramatów współczesnych ukazujących dystopijne koncepcje rzeczywistości. Tło wydarzeń w „Przedwczesnym odejściu George'a Taboriego i „Extasy Rave Constanze Dennig osadzone jest kolejno w latach sześćdziesiątych oraz trzydziestych XXI. wieku W „Do chwili ostatniej Eliasa Canettiego mowa jest o bliżej nieokreślonej przyszłości. Głównym motywem wszystkich omawianych dramatów jest starość. Silnie obecny jest również problem śmierci. Z przeprowadzonych analiz wynika, że każdy z utworów ukazuje problem starzenia się w sposób pesymistyczny, czy wręcz tragiczny. W pracy poruszono również inne istotne dla omawianych tekstów kwestie ogniskujące się wokół wszechogarniającej kontroli państwa i zaburzonych relacji międzyludzkich.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Neofilologii
dc.contributor.authorKiryłowicz, Aleksandra
dc.date.accessioned2025-01-09T12:44:12Z
dc.date.available2025-01-09T12:44:12Z
dc.date.defence2024-07-09
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-06-16
dc.description.promoterTkaczyk, Krzysztof
dc.description.reviewerTkaczyk, Krzysztof
dc.description.reviewerJezierska-Wiśniewska, Agnieszka
dc.identifier.apd233522
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/162561
dc.languagede
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.encontemporary drama
dc.subject.endystopia
dc.subject.enold age
dc.subject.endeath
dc.subject.ensociety
dc.subject.enstate
dc.subject.enindividual
dc.subject.enTabori
dc.subject.enDennig
dc.subject.enCanetti
dc.subject.languagede
dc.subject.otherzeitgenössisches Drama
dc.subject.otherDystopie
dc.subject.otherAlter
dc.subject.otherTod
dc.subject.otherGesellschaft
dc.subject.otherStaat
dc.subject.otherIndividuum
dc.subject.otherTabori
dc.subject.otherDennig
dc.subject.otherCanetti
dc.subject.pldramat współczesny
dc.subject.pldystopia
dc.subject.plstarość
dc.subject.plśmierć
dc.subject.plspołeczeństwo
dc.subject.plpaństwo
dc.subject.pljednostka
dc.subject.plTabori
dc.subject.plDennig
dc.subject.plCanetti
dc.titleDystopische Weltentwürfe in der Gegenwartsdramatik (George Taboris „Frühzeitiges Ableben“, Constanze Dennigs „Exstasy Rave“ und Elias Canettis „Die Befristeten“)
dc.title.alternativeDystopijne wizje świata we współczesnym dramacie (George Tabori: „Przedwczesne odejście, Constanze Dennig: „Exstasy Rave i Elias Canetti: „Do chwili ostatniej)
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication