Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Consumer and Dietary Behaviour of Polish Silver Singles

Uproszczony widok
cris.lastimport.scopus2024-02-12T20:07:06Z
dc.abstract.enPurpose: The goal of the study is to analyse food expenditure, dietary behaviour and the frequency of food purchases in Polish silver singles’ households as well as key factors affecting their decisions in this respect. Design/methodology: The analysis is based on a survey questionnaire administered between 1 February and 30 October 2018 in a sample of 2476 elderly people living alone in ten Polish cities of various populations and sizes. In accordance with the research assumptions, the sample included persons over 65 years of age who took independent consumer decisions in the market. This research method was chosen in view of the older age of respondents whose openness to new media often used in direct research is limited. Findings: The survey shows that the level of consumption of most food products depends on the disposable income of silver singles. While shopping for food, most single seniors pay attention to whether food is healthy, make sure that their diet is rich in vitamins and minerals, and that the products consumed are fresh and do not contain preservatives. Yet, they attach the greatest importance to the price and quality of food as well as numerous promotions offered by shops whereas they care less about fashion and the wish to stand out. Research limitations/implications: Given the limited financial capacity, the study of consumer and dietary behaviour of silver singles was confined to a survey conducted in the biggest Polish cities. It was not possible to carry out research among single seniors living in rural areas. Following the conclusions made, they should not be treated as representative of the population of Polish silver singles. They only provide some insight into actual consumer and dietary behaviours of this consumer segment. Originality/value: This article is one of few publications in Poland that seek to provide some insight into consumer and dietary behaviour of Polish silver singles.
dc.abstract.plCel: Celem opracowania jest przeanalizowanie wydatków na żywność, zachowań żywieniowych i częstotliwości zakupów produktów żywnościowych w gospodarstwach srebrnych singli żyjących w Polsce oraz kluczowych czynników wpływających na ich decyzje w tym zakresie. Metoda: Podstawą analizy jest kwestionariusz ankiety przeprowadzony w okresie od 1 lutego do 30 października 2018 na próbie 2476 osób starszych żyjących w pojedynkę w dziesięciu miastach Polski o zróżnicowanej liczbie ludności oraz wielkości. Zgodnie z przyjętymi założeniami badawczymi, w próbie znalazły się osoby powyżej 65. roku życia, które podejmowały suwerenne decyzje konsumenckie na rynku. Wybór metody badawczej był podyktowany starszym wiekiem ankietowanych, których otwartość na nowe media, często wykorzystywane w badaniach bezpośrednich jest ograniczona. Wyniki: Z przeprowadzonego badania wynika, że poziom spożycia większości produktów żywnościowych zależy od dochodów rozporządzalnych srebrnych singli. Przy zakupie żywności większość samotnych seniorów zwraca najczęściej uwagę na walory zdrowotne żywności, dba o to aby ich dieta zawierała dużo witamin i minerałów, a spożywane produkty były świeże i pozbawione konserwantów. Natomiast największą wagę przywiązują oni do ceny i jakości kupowanej żywności oraz licznych promocji organizowanych przez sklepy, natomiast są mniej wrażliwi na modę i chęć wyróżnienia się. Ograniczenia badań i wnioskowania: Z uwagi na ograniczone możliwości finansowe, uchwycenie zachowań konsumpcyjnych i żywieniowych srebrnych singli ograniczyło się wyłącznie do badań przeprowadzonych w największych miastach Polski. Natomiast nie udało się przeprowadzić badań wśród samotnych seniorów żyjących na wsi. W efekcie poczynionych wniosków nie należy traktować ich jako reprezentatywnych dla populacji polskich srebrnych singli. Pozwalają one jedynie przybliżyć rzeczywiste zachowania konsumenckie i żywieniowe tego segmentu konsumentów. Oryginalność/wartość: Niniejsza publikacja jest jedną z nielicznych w Polsce, która próbuje uchwycić zachowania konsumpcyjne i żywieniowe polskich seniorów żyjących w pojedynkę.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorZalega, Tomasz
dc.date.accessioned2024-01-24T20:46:31Z
dc.date.available2024-01-24T20:46:31Z
dc.date.issued2020
dc.description.financePublikacja bezkosztowa
dc.description.number1
dc.description.volume18
dc.identifier.doi10.7172/1644-9584.87.6
dc.identifier.issn1644-9584
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/103647
dc.identifier.weblinkhttps://pz.wz.uw.edu.pl/resources/html/article/details?id=206822
dc.languageeng
dc.pbn.affiliationmanagement and quality studies
dc.relation.ispartofProblemy Zarządzania-Management Issues
dc.relation.pages134-158
dc.rightsClosedAccess
dc.sciencecloudnosend
dc.subject.ensilver singles
dc.subject.enneeds
dc.subject.enconsumer behaviour
dc.subject.endietary behaviour
dc.subject.enfood products
dc.subject.plsrebrni single
dc.subject.plpotrzeby
dc.subject.plzachowania konsumenckie
dc.subject.plzachowania żywieniowe
dc.subject.plprodukty żywnościowe
dc.titleConsumer and Dietary Behaviour of Polish Silver Singles
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublication