Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja
Językowa sprawność pragmatyczna u dzieci z diagnozą niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim. Badanie z zastosowaniem baterii LCTB-C1
dc.abstract.en | Delays in the acquisition of language skills are typical for children with mild intellectual disability (MID), but little is still known about pragmatic language skills within this clinical group. The aim of this thesis was to examine pragmatic language in children with MID compared to children with normal intelligence. Gender differences were also analyzed. The study involved 52 children aged 6-16: 26 children in the clinical group and 26 children in the control group. The groups were comparable in terms of gender and age. The research tool was the Language and Communication Test Battery for Children (LCTB-C). The analyses were based on data collected as part of the normalization and validation of LCTB-C conducted by the Pracownia Testów Psychologicznych PTP in cooperation with Prof. E. Łojek. The results of the research show a significant delay in pragmatic language in children with MID, especially in understanding metaphors and humor, but also in understanding contextual meanings, emotional and linguistic prosody, as well as communication behavior. The groups did not differ in terms of self-control and task completion time. No sex differences were found. Pragmatic language skills were significantly reduced across all age groups in children with MID, although their improvement with age was greater compared to children with normal intelligence. Further research is required to confirm these findings and explore pragmatic language development in all age groups among children with MID. |
dc.abstract.pl | Zaburzenia rozwoju języka są typowe dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (ang. mild intellectual disability, MID), natomiast nadal niewiele wiadomo o językowych zdolnościach pragmatycznych w tej grupie klinicznej. Celem niniejszej rozprawy było zbadanie języka pragmatycznego u dzieci z MID w porównaniu do dzieci w normie intelektualnej, analizowano również różnice międzypłciowe. W badaniu wzięło udział 52 dzieci w wieku od 6 do 16 lat: 26 dzieci w grupie klinicznej i 26 dzieci w grupie kontrolnej, dopasowane pod względem płci i wieku. Narzędziem badawczym była Bateria Testów do Badania Funkcji Językowych i Komunikacyjnych dla Dzieci (LCTB-C). Przeprowadzone analizy opierają się na danych zgromadzonych w ramach normalizacji i walidacji LCTB-C zrealizowanej przez Pracownię Testów Psychologicznych PTP we współpracy z prof. E. Łojek. Wyniki badania wskazują na znaczne obniżenie zdolności w zakresie języka pragmatycznego u dzieci z MID, a w szczególności rozumienia metafor i humoru, ale też informacji ukrytych w kontekście, prozodii emocjonalnej i językowej oraz zachowania podczas komunikacji. Grupy nie różniły się pod względem samokontroli i czasu wykonania zadań, nie zaobserwowano różnic międzypłciowych. Językowe zdolności pragmatyczne były istotnie obniżone w każdej grupie wiekowej u dzieci z MID, ale wraz z wiekiem osiągały większą poprawę niż dzieci w normie intelektualnej. Rozwój języka pragmatycznego we wszystkich grupach wiekowych u dzieci z MID wymaga dalszych badań, aby potwierdzić uzyskane efekty. |
dc.affiliation | Uniwersytet Warszawski |
dc.affiliation.department | Wydział Psychologii |
dc.contributor.author | Snarska, Katarzyna |
dc.date.accessioned | 2025-04-01T04:15:09Z |
dc.date.available | 2025-04-01T04:15:09Z |
dc.date.defence | 2025-02-24 |
dc.date.issued | 2025 |
dc.date.submitted | 2025-02-04 |
dc.description.promoter | Łojek, Emilia |
dc.description.reviewer | Pisula, Ewa |
dc.description.reviewer | Łojek, Emilia |
dc.identifier.apd | 238221 |
dc.identifier.uri | https://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/166260 |
dc.language | pl |
dc.language.other | en |
dc.publisher | Uniwersytet Warszawski |
dc.rights | ClosedAccess |
dc.subject.en | pragmatic language |
dc.subject.en | mild intellectual disability in children |
dc.subject.en | disorder of intellectual development |
dc.subject.en | communication skills |
dc.subject.pl | pragmatyka języka |
dc.subject.pl | niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim u dzieci |
dc.subject.pl | zaburzenia rozwoju umysłowego |
dc.subject.pl | umiejętności komunikacyjne |
dc.title | Językowa sprawność pragmatyczna u dzieci z diagnozą niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim. Badanie z zastosowaniem baterii LCTB-C1 |
dc.title.alternative | Pragmatic language in children with mild intellectual disability. Research using the LCTB-C Battery |
dc.type | MasterThesis |
dspace.entity.type | Publication |