Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Komunikacja bez przemocy w sporcie na przykładzie analizy komunikatów trenerki piłki nożnej w odniesieniu do założeń metody Nonviolent Communication M. B. Rosenberga

Uproszczony widok
dc.abstract.enThis thesis presents the results of a study aimed at analyzing the communication patterns used by a football coach during training sessions in relation to the principles of Nonviolent Communication (NVC) developed by Marshall B. Rosenberg. The research employed the method of engaged participation by the subject and overt participant (auto)observation. The motivation for addressing this issue stemmed from the desire to enhance self-awareness regarding the communication patterns utilized during training. The dissertation begins with an introduction, which outlines the motives for undertaking the chosen research topic. Chapter two presents the theoretical foundation of the study. Chapter three provides a biography of the creator of the Nonviolent Communication (NVC) method, Marshall B. Rosenberg, and describes the main principles of Nonviolent Communication. The subsequent chapters include a description of the chosen research methodology, research results, discussion, conclusions, and summary. The research findings addressing the posed research questions indicate that: • Messages aligned with the principles of NVC, delivered by the subject in giraffe language, constituted 28% of the analyzed messages. • Messages not aligned with the principles of NVC, delivered by the subject in jackal language, constituted 63% of the analyzed messages. • 9% of the analyzed messages delivered by the subject contained elements of both giraffe language and jackal language. Based on the obtained results, conclusions were formulated, including, among others, the fact that the analyzed coach unconsciously used messages characteristic of both giraffe language and jackal language. Another conclusion worth emphasizing is the observation that seemingly positive messages may, in fact, represent jackal language communication. The final, yet highly significant conclusion is the potential to increase awareness of communication styles used during training sessions through self-analysis of recorded audiovisual materials.
dc.abstract.plNiniejsza praca prezentuje wyniki badania, którego celem była analiza komunikatów trenerki piłki nożnej podczas treningów w odniesieniu do założeń Nonviolent Communication (NVC) opracowanego przez Marshalla B. Rosenberga. W badaniu posłużono się metodą zaangażowanej partycypacji badanej i (auto)obserwacji jawnej uczestniczącej. Przyczyną podjęcia przeze mnie wskazanej problematyki była chęć poszerzenia samoświadomości w zakresie stosowanych podczas treningów wzorów komunikacji. Praca magisterska rozpoczyna się wstępem, w którym pojawia się ukierunkowanie na motywy podjęcia wspomnianej problematyki badawczej. Rozdział pierwszy przedstawia podłoże teoretyczne podjętego badania. W drugim rozdziale przywołano biografię twórcy metody Nonviolent communication (NVC) Marshalla B. Rosenberga oraz opisano główne założenia Porozumienia Bez Przemocy (PBP – polski odpowiednik NVC). Kolejne rozdziały pracy przedstawiają opis wybranej metodologii badań własnych, wyniki badań, dyskusję, wnioski oraz podsumowanie. Wyniki badań odpowiadające na postawione pytania badawcze informują o tym, że: • komunikaty zgodne z założeniami NVC, wypowiedziane przez badaną w języku żyrafy stanowiły 28% analizowanych komunikatów • komunikaty niezgodne z założeniami NVC, wypowiedziane przez badaną w języku szakala stanowiły 63% analizowanych komunikatów • 9% analizowanych komunikatów nadawanych przez badaną, stanowiły komunikaty zawierające w sobie elementy zarówno języka żyrafy jak i języka szakala. Na podstawie uzyskanych wyników sformułowano wnioski, które dotyczyły m. in. faktu, iż badana trenerka nieświadomie posługiwała się komunikatami charakteryzującymi zarówno język żyrafy, jak i język szakala. Kolejnym wnioskiem, który warto podkreślić jest fakt, że komunikaty pozornie pozytywne mogą okazać się komunikatami języka szakala. Ostatnim, jednak bardzo istotnym wnioskiem jest możliwość zwiększenia poziomu świadomości wykorzystywanych na treningach stylów komunikacyjnych poprzez przeprowadzenie autoanalizy nagranych materiałów audiowizualnych.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Pedagogiczny
dc.contributor.authorKaftanowicz, Paulina
dc.date.accessioned2025-01-20T15:07:18Z
dc.date.available2025-01-20T15:07:18Z
dc.date.defence2025-01-13
dc.date.issued2025
dc.date.submitted2024-12-29
dc.description.promoterPrzanowska, Małgorzata
dc.description.reviewerPrzanowska, Małgorzata
dc.description.reviewerGromadzka, Monika
dc.identifier.apd237801
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/166106
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.encommunication patterns
dc.subject.enempathetic communication
dc.subject.enyouth sports
dc.subject.encoach-athlete relationship
dc.subject.enNonviolent Communication
dc.subject.enM. B. Rosenberg.
dc.subject.plwzory komunikacji
dc.subject.plempatyczna komunikacja
dc.subject.plsport dzieci i młodzieży
dc.subject.plrelacja trener-zawodnik
dc.subject.plKomunikacja Bez Przemocy
dc.subject.plM. B. Rosenberg.
dc.titleKomunikacja bez przemocy w sporcie na przykładzie analizy komunikatów trenerki piłki nożnej w odniesieniu do założeń metody Nonviolent Communication M. B. Rosenberga
dc.title.alternativeNonviolent Communication in Sports An Analysis of a Soccer Coach's Messages in the Context of M. B. Rosenberg's Nonviolent Communication Method
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication