Licencja
Przedstawienia kobiet w rzeźbie Stanisława Horno-Popławskiego z okresu socrealizmu
Abstrakt (PL)
Niniejsza praca poświęcona jest wybranym przedstawieniom kobiet w rzeźbie Stanisława Horno-Popławskiego z okresu socrealizmu. Jako wprowadzenie do zasadniczej części pracy omówiono edukację, wczesny etap twórczości rzeźbiarza oraz warszawskie środowisko artystyczne, w którym funkcjonował przed drugą wojną światową, także w kontekście tendencji i rzeźbiarskich środowisk twórczych obecnych wówczas w Polsce, wprowadzając jednocześnie zagadnienia dotyczące rzeźby okresu socrealizmu. Zasadniczą część opracowania stanowi analiza czterech kobiecych przedstawień artysty w odniesieniu do założeń realizmu socjalistycznego, wizerunków kobiet tworzonych w ramach tej doktryny, również z uwzględnieniem nawiązań do wcześniejszych dzieł i inspiracji. Analiza tych rzeźbiarskich realizacji będzie próbą odpowiedzi na pytania, czy okres socrealizmu stanowił odrębny etap w twórczości Horno-Popławskiego, czy był jej płynną kontynuacją oraz jak jego prace wpisują się w socrealistyczną doktrynę i specyfikę polskiego socrealizmu.
Abstrakt (EN)
This paper focuses on selected representations of women in the sculptures of Stanisław Horno-Popławski from the period of socialist realism. The introductory section covers the sculptor's education, early career, and the Warsaw artistic environment in which he worked before World War II, placing this within the broader context of artistic trends and sculptural circles in Poland at the time. This also sets the stage for discussing issues related to socialist realist sculpture. The main body of the paper analyses four of the artist's depictions of women, examining them in relation to the principles of socialist realism and the portrayal of women within this doctrine, while also considering references to earlier works and sources of inspiration. This analysis seeks to address whether the socialist realism period represented a distinct phase in Horno-Popławski's career or a continuation of his earlier work, and how his sculptures fit into the doctrine and unique characteristics of Polish socialist realism.