Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Szacowanie poziomu ekspozycji na języki dzieci dwujęzycznych za pomocą Kwestionariuszy Rozwoju Językowego

Autor
Wilk, Karolina
Promotor
Krajewski, Grzegorz
Data publikacji
2023
Abstrakt (PL)

Dwujęzyczność jest zjawiskiem nie w pełni poznanym, a ocenianie prawidłowości rozwoju językowego dziecka wychowywanego w styczności z więcej niż jednym językiem stawia przed badaczem niemałe wyzwania. W testach dedykowanych jednostkom jednojęzycznym prawidłowo rozwijające się dzieci dwujęzyczne osiągają niższe wyniki, co skłania do poszukiwania nowych metod oceny ich zdolności językowych, w tym szacowania ekspozycji dziecka na język. W poniższym badaniu dokonano analizy danych z kwestionariuszy rodzicielskich 209 dzieci w wieku od 17 do 39 miesięcy, w tym 11 polskojęzycznych i 98 znających więcej niż jeden język, w większości polski i norweski. Opiekunowie dzieci wypełnili online polską wersję kwestionariusza PABIQ-IT oraz polską i norweską adaptację kwestionariusza CDI Words and Sentences. Z uzyskanych danych wyliczone zostały wartości długości kontaktu dziecka z językiem, ilości i jakości wczesnej ekspozycji na język oraz mowy skierowanej do dziecka w danym języku. Analiza wykazała, iż pierwsze dwa wskaźniki są dobrymi predyktorami wyniku dziecka w CDI. Trzeci z wskaźników nie okazał się dobrym predyktorem, a jego wyliczenia wymagają dopracowania i dalszych badań.

Abstrakt (EN)

There is still much to understand about bilingualism. Therefore, evaluating the language development of a child growing in a multilingual environment poses many challenges. Bilinguals underperform in the language tests designed for monolinguals what encourages research on new methods of assessment of the bilingual children’s abilities, including estimation of the child’s language exposure. This work analyses the data from parental questionnaires of 209 children aged between 17 and 39 months, including 11 Polish monolinguals and 98 knowing more than one language, mainly Polish and Norwegian. The children’s guardians were asked to fill out three online questionnaires: PABIQ-IT in Polish as well as adaptations of CDI Words and Sentences in Polish and Norwegian. Based on the acquired data, the length of child’s contact with the language, the quantity and quality of early exposure to language and language input were calculated. The analysis proved that the first two indicators are good predictors of the child’s CDI score. The last one did not appear to be a good predictor in the current form, but the method of its calculation can be adjusted and requires further research.

Słowa kluczowe PL
dwujęzyczność
kwestionariusz rodzicielski
PABIQ
ekspozycja na język
rozwój językowy
Inny tytuł
Estimating the level of exposure to languages in bilingual children using The Parents of Bilingual Children Questionnaires
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2023-12-29
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty