Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Poznanie jako praktyka, czyli krytyka intelektualizmu i rozumu scholastycznego w myśli Maurice’a Merleau-Ponty’ego i Pierre’a Bourdieu

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe aim of this work is to reconstruct selected concepts introduced into philosophical conceptuality by Maurice Merleau-Ponty and Pierre Bourdieu and to analyse their critique of scholastic reason and intellectualism. The thesis posited in this work is that the reconstructed concepts substantiate the thought expressed by Marek Siemek on the need to conceive a philosophical epistemology. The concept of the phenomenal field (Merleau-Ponty) and the field (Bourdieu) reminds us of the inherent limitations of thought due to its anchoring in physical and social space. The concepts of the body proper and habitus have a dialectical nature — they both avoid binary oppositions and contain them within themselves. As such, these concepts enable thinking of thought as a practice, that is, as an activity that always has its source in the world.
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy jest zrekonstruowanie wybranych pojęć wprowadzonych do pojęciowości filozoficznej przez Maurice’a Merleau-Ponty’ego i Pierre’a Bourdieu oraz analiza ich krytyki rozumu scholastycznego oraz intelektualizmu. W pracy zostaje postawiona teza, iż zrekonstruowane pojęcia wypełniają treścią myśl wyrażoną przez Marka Siemka o potrzebie pomyślenia filozoficznej epistemologii. Pojęcie pola fenomenalnego (Merleau-Ponty) i pola (Bourdieu) przypomina myśleniu o jego własnej ograniczoności wynikającej z zakotwiczenia w przestrzeni (fizykalnej i społecznej). Pojęcia ciała własnego i habitusu mają charakter dialektyczny – zarazem stronią od binarnych opozycji, jak i zawierają je w sobie. Jako takie, pojęcia te umożliwiają myślenie myślenia jako praktyki, czyli jako aktywności, która zawsze ma swoje źródło w świecie.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Filozofii
dc.contributor.authorGóralska, Julia
dc.date.accessioned2025-01-09T12:47:17Z
dc.date.available2025-01-09T12:47:17Z
dc.date.defence2024-07-19
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-07-06
dc.description.promoterJuchniewicz, Natalia
dc.description.reviewerJuchniewicz, Natalia
dc.description.reviewerPokropski, Marek
dc.identifier.apd235045
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/163957
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.encritique of scholastic reason
dc.subject.encritique of intellectualism
dc.subject.enphilosophical epistemology
dc.subject.enphenomenal field
dc.subject.enfield
dc.subject.enbody proper
dc.subject.enhabitus
dc.subject.plkrytyka rozumu scholastycznego
dc.subject.plkrytyka intelektualizmu
dc.subject.plepistemologia filozoficzna
dc.subject.plpole fenomenalne
dc.subject.plpole
dc.subject.plciało własne
dc.subject.plhabitus
dc.titlePoznanie jako praktyka, czyli krytyka intelektualizmu i rozumu scholastycznego w myśli Maurice’a Merleau-Ponty’ego i Pierre’a Bourdieu
dc.title.alternativeKnowledge as Practice: The Critique of Intellectualism and Scholastic Reason in the Thought of Maurice Merleau-Ponty and Pierre Bourdieu
dc.typeBachelorThesis
dspace.entity.typePublication