Redakcja monografii
Brak miniatury
Licencja
Tradycja w kulturze popularnej Japonii
dc.abstract.pl | Tematem przewodnim książki jest tradycja oraz jej rola, jaką pełni w kulturze popularnej Japonii. Tradycja, co zostało podkreślone w wielu zamieszczonych tutaj tekstach, jest nie tylko istotnym źródłem inspiracji, ale stanowi wręcz jeden z najważniejszych zbiorów motywów i wątków, które współcześni twórcy kultury popularnej chętnie wykorzystują i poddają procesom modyfikacji, adaptacji czy trawestacji. Niniejsza publikacja prezentuje zebrany materiał w trzech częściach. Pierwsza część zatytułowana "Japońska kultura popularna – próba charakterystyki", pełni rolę wprowadzenia. Omówiono w niej najważniejsze definicje i podejścia badawcze związane z pojęciami kultura, kultura popularna oraz tradycja. Pierwsze trzy artykuły, napisane przez Iwonę Kordzińską-Nawrocką, szczegółowo analizują pojęcia kultury i tradycji oraz przedstawiają miejsce tradycji w kulturze popularnej Japonii. Zaprezentowano w nich ponadto najważniejsze media japońskie, a więc media audialne i audiowizualne, media drukowane, jak również tzw. nowe media, między innymi internet i media społecznościowe oraz główne produkty japońskiego przemysłu kreatywnego, a mianowicie mangi, anime, filmy i gry komputerowe. Ostatni artykuł w tej części zatytułowany "Elektroniczna rozrywka w życiu codziennym Japończyków" Karoliny Malinowskiej przedstawia różne typy elektronicznej rozrywki, między innymi automaty do gier i gry cyfrowe oraz ich miejsce w życiu relaksacyjnym Japończyków. W drugiej części książki, poświęconej tradycji literackiej w kulturze popularnej Japonii, zamieszczono dwa artykuły. W pierwszym pt. "Księżna Rokujō i Murasaki no Ue - bohaterki Genji monogatari (Opowieść o księciu Genjim) i ich wizerunek we współczesnej kulturze popularnej Japonii" Eliza Klonowska porównuje wizerunki dwóch postaci występujących Genji monogatari (Opowieść o księciu Genjim, 1008) Murasaki Shikibu z ich wizerunkami we współczesnych tekstach kultury, takich jak film i anime. Z kolei Wioletta Zwolak poświęca swój tekst "Adaptacje powieści Ihary Saikaku we współczesnych tekstach kultury popularnej" filmowym wersjom dwóch najbardziej znanych powieści mieszczańskiego pisarza Ihary Saikaku, a mianowicie "Kōshoku ichidai otoko" (Życie miłosne mężczyzny) i "Żywot kobiety swawolnej" (Kōshoku ichidai onna) , koncentrując się na pokazaniu ideału piękna "sui" (czar, urok, powab seksualny). Trzecia część książki pokazuje inspiracje historią Japonii w kulturze popularnej i omawia sposoby adaptacji znanych wydarzeń i postaci historycznych we współczesnych dziełach kultury. Anna Zielonko w artykule "Okres sengoku (XV-XVII w.) a japońskie gry wideo" zajmuje się tzw. okresem „kraju w wojnie” i jego przedstawieniem w grach wideo, takich jak na przykład: Sengoku Basara, Samurai Warriors czy Pokémon Conquest. Z kolei Paweł Bednarski w tekście "Miecz katana w tradycyjnej i współczesnej kulturze Japonii" porównuje tradycyjny obraz miecza z jego wyobrażeniem we współczesnej kulturze, Marta Dziuba (Wizerunek oddziału policji Shinsengumi w japońskiej kulturze popularnej) analizuje sposoby kreowania wizerunku oddziału policji Shinsengumi w różnych dziełach filmowych i animowanych, a Monika Nawrocka w tekście "Zestaw obiadowy bentō w wybranych tekstach japońskiej kultury popularnej" pokazuje inspiracje kuchnią japońską we współczesnych mangach i anime na przykładzie tradycyjnego posiłku bentō, czyli zestawu obiadowego. |
dc.affiliation | Uniwersytet Warszawski |
dc.contributor.editor | Kordzińska-Nawrocka, Iwona |
dc.contributor.editor | Kozyra, Agnieszka |
dc.date.accessioned | 2024-01-27T08:54:37Z |
dc.date.available | 2024-01-27T08:54:37Z |
dc.date.issued | 2017 |
dc.description.finance | Nie dotyczy |
dc.description.physical | 260 |
dc.identifier.isbn | 9788394587109 |
dc.identifier.uri | https://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/133527 |
dc.identifier.weblink | https://wydawnictwo-japonica.pl/ksiazka/tradycja-w-kulturze-popularnej-japonii/ |
dc.language | pol |
dc.pbn.affiliation | philosophy |
dc.publisher.ministerial | Uniwersytet Warszawski |
dc.rights | ClosedAccess |
dc.sciencecloud | nosend |
dc.subject.pl | kultura popularna |
dc.subject.pl | tradycja |
dc.subject.pl | media |
dc.subject.pl | mediatyzacja |
dc.subject.pl | Japonia |
dc.subject.pl | manga |
dc.subject.pl | anime |
dc.subject.pl | gry wideo |
dc.subject.pl | rozrywka elektroniczna |
dc.subject.pl | Cool Japan |
dc.subject.pl | przemysły kreatywne |
dc.subject.pl | Murasaki Shikibu |
dc.subject.pl | Ihara Saikaku |
dc.title | Tradycja w kulturze popularnej Japonii |
dc.type | MonographEdition |
dspace.entity.type | Publication |